Műsoron a két globális szereplő hazai kapcsolata.
Közösségi oldalunkon már korábban megírtuk, hogy a Netflix felébredni látszik hibernált tartalomszolgáltatói állapotából, és elkezdi komolyan venni a magyar piacot. Ennek kapcsán összeszedtük a rendelkezésre álló információkat a témáról, hogy mennyi a dolog valóságalapja és ez hogyan érinti a hazai piacot illetve a legfontosabbat, a felhasználókat.
Mindenek előtt rögzíteni kell, hogy a Netflix számára a magyar piac nem tűnik igazán vonzó befektetésnek, viszonylagos és a hazai médiában túlprezentált jelenlétük inkább egyfajta óvatos sötétben tapogatózás, mint sem gondosan kidolgozott piacnyitási szándék, ami most megváltozni látszik. Hiszen a Netflix 2016-óta érhető el hazánkból is, és már akkor sem történt egyéb, mint megszüntették a csak VPN-el feloldható virtuális tartalmi- és országhatárokat. Ami azt jelentette, hogy trükközés nélkül is elérhetővé vált egy pár száz címből álló videótár a hazai érdeklődők számára, ott volt mögötte az akkor már a mainstream körökben ismerősnek tetsző Netflix logó, és az erre fogékony geek közösség majd megveszett érte. Miközben a streaming jelenség egy cseppet sem volt számunkra újdonság erejű, hiszen a HBO által már akkor is létezett egy teljesen magyar nyelvű, minőségi címekkel és kezelői felülettel rendelkező streaming platform, ami az akkori felhasználói kört teljes mértékben kiszolgálta.
A Netflix márkavonzata azonban elkezdett szűk körben is működni. Hiába voltak lokális és irreálisan sekélyes tartalmi hiányosságok, sokan várták, hogy néhány hónap múlva ez az egész majd gőzerővel beindul, de igazából egy évig szinte semmi sem történt. A Netflix akkor már világpiacot jelentően az egyik legmeghatározóbb videóstreaming-műsorgyártójává lépett elő, csak kezdte ontani magából a saját és minőségi filmeket és sorozatokat, de ebből mi hazai szinten csak angol nyelvvel és 4K lehetőséggel szembesültünk, a modern tartalomfogyasztásra való igény pedig csak kezdett széles körben hazai viszonyra vetítve elterjedni. Aztán a Netflix internetes videostreaming-szolgáltató és a Magyarországon az UPC kábelszolgáltatót tulajdonló Liberty Global októberben bejelentett összefogásától várták a nagy áttörést, hogy a hazai streaming piac többszereplőssé, így izgalmassá is válik. Svájcban a Netflix például máig ezen megállapodás keretein belül is jelen van az alpesi otthonokban (ezt körvonalazták a magyar háztartások esetén is), de a hazai leányvállalat az UPC csak későbbi bevezetést ígért. Akkor ez a lépés a Netflix számára egy teljesen logikus és járható útnak tűnhetett, hiszen a hazai szolgáltatók elég jól ismerik a magyar igényeket és viszonyokat, a dolog mindenki számára kisebb kockázatvállalással is egy új és dinamikusan fejlődő piaci rés kiszolgálásával kecsegtetett.
Svájci UPC bejelentkezési felület.
Eközben viszont a Liberty Global 2018 elején eladta a Vodafone-nak több kisebb leányvállalatát, amihez a magyar is hozzátartozott, így a szolgáltatói (piacot jól ismerő) partner nélkül a Netflix hazánkat érintő aktív szándéka kifulladt néhány, olykor évadon belül is hiányos feliratban és lassú folyású online tapogatózásban.
A HBO viszont ez idő alatt szinte letarolta a piacot. A meglévő appikációját továbbfejlesztette, és a rendszeresen frissített minőségi tartalomkínálatával kiiktatta azt a fajta kérdéskört, hogy ebben az időközben tömeggé váló streaming tartalomfogyasztási térben igény legyen további komoly szereplőre. Az Aranyélettel megteremtésével és folytatásával pedig beírták magukat a hazai sorozatgyártás történelemkönyvébe, a márka és a hozzá fűződő minőségi szórakozás vezérszerepe mára a hazai HBO esetében megkérdőjelezhetetlen.
Tetszik az írás? Közösségi oldalunk kedvelésével támogass minket, hogy mindig a legfrissebb hírekkel, elemzésekkel és kritikákkal jelentkezzünk a streaming és mozik világáról. Műsoron vagyunk!
Személy szerint úgy gondolom, hogy mindaz, ami az elmúlt 3 évben történt ebben az elfogadható mennyiségűre duzzadó online tartalomfogyasztási térben, hogy a nyugati trendekhez és elvárásokhoz is maximálisan alkalmazkodó légkör és tartalmi kínálat alakulhasson ki, az kifejezetten a hazai HBO által életre keltett Aranyélet-jelenségnek köszönhető. A jelenség, amely egyrészt szól a hazai sorozatgyártás remélhetően fényes jövőjéről továbbá a sokak által megfoghatatlan (legális) online videózás is el tudott rugaszkodni erősen korosztályfüggő misztikumától. Sokan elkezdtek hinni benne, hogy ez egy jó dolog, ami akár működő alternatívája is lehet a hazánkban hódító illegális letöltéseknek, ami bizony drasztikusan hátráltatja a minőségi kontentek ilyen jellegű televíziós legyártását. Ez serkenti a többi szolgáltatót is arra, hogy érdemes befektetni erre a területre, hiszen ez a jövő, ebből lehet továbbfejlődni. Ezt a megállapítást bizonyítja az is, hogy a kereskedelmi csatornák is komolyan foglalkoznak műsoraik online térben történő kizárólagos elhelyezésén. Esetükben még persze odébb (nem is kell a Barátok köztnek és a Drága örökösöknek sietniük), de a FOX+ vagy a Paramount+ műsorkínálata is kecsegtet izgalmas címekkel és lehetőségekkel.
Ebből természetesen nem egyenesen lekövetkeztethető, hogy ennyi volna csak, és mindenki ülhet nyugodt szívvel a babérjain, hiszen a piac jól láthatóan felpezsdült, megjelentek tehát a kisebb szolgáltatók részbeni vagy teljesen független streaming platformjukkal. Ahogy korábban írtam, véleményem szerint ez jó hatással van mindenkire, amire mint nézők és szakírók csak elégedetten bólogathatunk, és itt Műsoron a jövőben kiemel figyelmet fordítunk majd arra, hogy megfelelő tájékoztatást biztosítsunk az elérhető streaming tartalmakról illetve a legfrissebb címekről.
A Netflix számára a képlet talán bonyolultabb is, mint az ez megelőző években, hiszen csak kis közösségekben van beágyazódása, és az sem tűnik igazán stabil kezdő előfizetői bázisnak (ami hozna némi bevételt). Tudjuk, hogy az elmúlt hónapokban tengernyi magyar felirat vár, hogy a Netflix központjában élesítsék, és januárban már az igazán húzó Netflix Original filmek is eleve magyar felirattal érkeznek.
- A világvége-sci-fi IO (Lón) január 18. http://bit.ly/2REQUvE
- A látványos képregényadaptációs Polar pedig január 25. http://bit.ly/2slYrRN
Mindezek mellé sajtó vonalon is történtek előrelépések, tehát kellene valami frankó kezelőfelület honosítás és némi marketinges szándék, hogy a túlértékelt márkavonzaton és nyelvi kizárólagosságon túl a HBO-nak valóban méltó ellenfele legyen 2019-ben.
Megtaláltok minket a Facebookon, és az Instagramon is. Közösségi csoportunkban pedig moderált formában kibeszéljük mindent amit láttunk és látni fogunk.
Derecskei Zoltán
Itt a Műsoronnál az a célunk, hogy bemutassuk a Magyarországon elérhető különböző tartalomszolgáltatói platformokat. Ezért címeket, és sorozatokat ajánlunk, hogy hol és melyiket érdemes megnézni. A rendszeresen jelentkező streaming-körkép pedig azt szemlézi, hogy áll jelenleg a helyzet, mire lehet számítani a jövőben. A Netflix vagy a FOX+ tartalmi része is Műsoron van. De lokálisan nézve, magyar vonatkozású címeket illetően jelenleg a HBO egyeduralkodó, magam részéről viszont sok izgalmas csatára számítok a többi platform markánsabb piacra lépésétől. Ez jó neked mint nézőnek és jó nekünk is, hiszen még több izgalmas cím, film és sorozat kerül a hazai tartalomfogyasztók elé.