Ha most kiállnék Budapest tetszőleges pontjára (akár Szeged, Békéscsaba vagy Salgótarján főterére) és megkérdezném az embereket, hogy hallottak-e már a HBO-ról, a helyeslő válaszok aránya gyaníthatóan elérné a 100%-ot. Valószínűleg más eredményt kapnék, ha ugyan ezt a kérdést a Netflix-re terelném, viszont a magyarok több mint fele már valamilyen formában hallott a világ legnagyobb streaming szolgáltatóról, szóval csak nagyon kevesen bámulnának rám kérdő tekintettel. Disney vagy Apple, nagyrészt ezeket is mindenki ismeri, de nem feltétlen párosítanák a jövő televíziózásával, és a HBO-t, valamint a Netflix-et is egyfajta prémium szolgáltatásként jellemeznék, és szolidan hozzátennék hogy „majd letöltöm”, mivel úgyis ott a jutub vagy a torrent vagy szerzek egy baráti meghívót valahonnan.
Tehát amíg a világ nagyobbik felén egymást gyilkolják a nagy streaming szolgáltatók az aranyat érő (hagyományos tévéről váltó) előfizetőkért, és globális szinten lassan több száz millió online előfizetéses tartalomfogyasztóról beszélhetünk, addig ez nálunk meglehetősen lassan fog széles körben elterjedni. A dolog azért sem annyira egyértelmű, mivel mi magyarok igaz brutális mennyiségű online videót nézünk az interneten, viszont ennek döntő része Youtube és Twitch műsor (videójáték-közvetítések, privát beszélgetések és kicsomagolós anyagok), a fizetős és nagyrészt minőségi tartalmakat streamelő szolgáltatások elterjedése még csak most fog igazán beindulni.
Ennek fontos része, hogy végre tisztázódjon Magyarországon is, hogy mit kapunk egy streaming előfizetésért cserébe, hiszen ez nem mindenkinek egyértelmű. Sőt, igazán talán ez jelenti a legnagyobb problémát, hogy még mindig rengetegen nem ismerik a az online videóelőfizetéssel járó előnyöket, és azt is csak kevesen tudják, hogy mindez miként párosítható a hagyományos (lineáris) televízió előfizetésükkel.
Persze szépen hangzó címszavak, hogy Amerikában és lassan Európában is egyre többen mondják le kábeles televízió előfizetésüket a streaming javára, de véleményem szerint Magyarországon ez még hosszú évekig nem fog jelentős mértékben megtörténni. Inkább az körvonalazható, hogy akiknek belefér a havi büdzsébe, azok ezt is meg azt is megtartják (akár a lineáris televízió legtöbb csatornával rendelkező csomagváltozata mellett is), és egy lélektani határig párhuzamosan használják, akár sokkal többet is, mint amire valóban szükségük volna.
De ez csak egy szűk társadalmi réteget érint, a többség most a fejét csóválja és azt kérdezi, hogy akkor most mi lesz itt streaming fronton? (egyáltalán mi az a streaming?) A kérdés pedig teljesen jogos, mivel a nyugati szellővel érkező modern trendek és kényelmi igények lassan össze fognak kapcsolódni a magyarok érdeklődő tömegeivel, és akkor még nem beszéltünk arról a brutális médiakampányról, amire számítani lehet, ha a Netflix, a Disney és még ki tudja melyik óriás elkezdi a maga dedikált médiakampányát, amihez gyaníthatóan a legnagyobb telekommunikációs cégek is bekapcsolódnak, tehát a csapból is Netflix, HBO vagy Disney fog folyni, és a hagyományos kereskedelmi csatornák ilyen-olyan heggesztett platformját még bele se vettük a felsorolásba. (pl: RTLMost, Fox+,Paramount+)
Többen felvetették már, hogy a Netflix azért vár ki a teljes magyar lokalizációjával, mert még mindig próbálja felmérni a régiónk piaci- és felhasználói igényeit, ami a HBO-nak talán nem okoz ekkora problémát. Jogos a kérdés, hogyan fordulhat elő, hogy a Netflix a „kevésbé jelentős” tartalmaihoz (alsókategóriás filmek, dokusorozatok) ontja a feliratokat és szinkronokat (közvetlen a premier napján is), viszont a Stranger Things-hez hetekig kellett várni a szinkronra, a Dark második, a Money Heist összes vagy az Orange is The New Black 7. évadához még mindig adós az egyszerűnek látszó (és vélhetően már elkészült) felirattal, a szinkronizációról pedig egyelőre nem is merünk álmodni, pedig elvileg ezekhez is érkezni fog. A csodás technika vagy köponti hanyagság áll a rejtélyes dolog hátterébe?
A válasz talán ott keresendő, hogy a Netflix még mindig félti a tartalmait az illegális másolásoktól. Ez pedig egy jelentős és bizony érthető érv a késlekedés mellett (ha valóban így lenne), hiszen gondoljunk csak bele, hogy már így is jelentős csúszást könyvelhet el ebben a régióban (ide vehetjük Csehországot és Szlovákiát is), és ha a startpisztoly eldördülése, tehát a kezelőfelület teljes magyar lokalizációja, és a médiakampány felpörgetése előtt valamennyi tartalma már elérhető magyar nyelven illegális forrásból, akkor oda az exkluzív debütálás (ami nélkül nincs tartalomfogyasztási forradalom), kevésbé lesz látványos és ígéretes az előfizetéses opciója. (itt megjegyzendő, hogy sok tartalomhoz már így is elérhető innen-onnan kalóz felirat, de a szinkront egyelőre jól őrzi a szolgáltató, olyannyira mélyen, hogy még a fizetős magyarok számára sem teszi elérhetővé).
A HBO GO eközben folyamatosan növeli online műsortárát, egyre több vásárolt filmmel és sorozattal, igényes saját tartalommal növeli eddig sem kevés előfizetői bázisát, és évtizedes piaci- és felhasználóismereti előnyével elég jó pozícióból várhatja a versenytársak eljövetelét, már ha az ígért trónkövetelőkből rövid határidővel mindegyik eléri Magyarországot.
Ahogyan a Netflix vezére Reed Hastings globális szinten már tett rá említést, a jövőben egy háztartás 2-3 streaming előfizetéssel fog rendelkezni, és ebből nálunk a HBO GO (jövőre valószínűleg HBOMax) pillanatnyilag kihagyhatatlan szereplőnek tűnik. Így könnyen előfordulhat, hogy kisebb régiókban (mint a mienk) a Netflixen kívüli szolgáltatók (Apple TV+, Disney+, RTLMost, Paramount+, FOX+) igyekeznek majd lapos kúszásban, ilyen olyan árukapcsolt szolgáltatással a magyar mobilokon vagy odahaza bigscreen jelen lenni.
A kábeles televízió (szolgáltatók) pedig látványosan elkezdte árait apránként csökkenteni, ma már egy éves hűséggel vállalt előfizetéssel pár ezer forintból ki lehet jönni, így akár egy kábeles és két streaming…
Tehát: 1 UPC&Vodafone (vagy Telekom) közepes csomag +1 HBOGO +1 Netflix= 8400FT +net ami pár ezer (2990) Ft
…előfizetés néhány év múlva annyiba fog kerülni, mint tavaly egy közepes televíziós csomag (5900Ft), ennek jeleit pedig már most fel lehet fedezni, csak picit jobban utána kell járni (a lineáris televízió piaca is teljes átrendeződés előtt áll).
Hiba lenne temetni a hagyományos kereskedelmi csatornákat, hiszen a modern tartalomfogyasztás nem fogja őket leradírozni a háztartások kiadási listájáról, ugyanakkor egyre kevésbé lesz vonzó a több száz (amúgy tök felesleges) csatornaválaszték. Sok esetben sportcsatornákkal még lehet játszadozni a különböző változatok között, hogy megérje a nagyobb csomagért néhány ezressel többet fizetni, de amit látunk a filmekkel és sorozatokkal körvonalazódni, jövőre az fog kibonatkozni a sportközvetítések piacán is, kérdés persze, hogy a magyar nézők erre miként és mekkora lendülettel fognak majd reagálni.