Sokan azt várják, hogy a Diseny + mai debütálásával rengeteg előfizetőt veszít majd a Netflix, és kezdetét veszi a sajtóban csak streaming háborúként emlegetett ádáz tartalomgyártási verseny.
A valóság azért ennél sokkal árnyaltabb, főként innen Magyarországról nézve. Ahogy korábban maga Reed Hastings Netflix vezér is nyilatkozott, alig várja a nyílt harcot a Disney+ szolgáltatással, és inkább csodálattal tekint rájuk, mintsem rettegne az új konkurens belépésétől. Az Apple TV+ is nemrég indult a piacon (november 1), bár az ő esetükben az a néhány tartalom (8) valóban nem tűnik valami acélos Netflix alternatívának, de a Disney azért egy egészen más kategória, és ezt a Netflixnél is pontosan tudják, hogy jelenlétüket már az első perctől kezdve komolyan kell venniük még akkor is, ha a sajtóban és nyilvános eseményeken kölcsönös bókolnak egymásnak.
Már csak azért is, hiszen a Disney+ alapára 7 dollár (de létezik kapcsolt csomagár is), amiért az év végéig 7.500 sorozat epizódot, 500 mozifilmet (ebből 100 az utóbbi évek terméseiből), több mint 25 eredeti TV-sorozatot és 10 eredeti filmet nyújt majd az előfizetőinek, rengeteg eszközön, egyszerre 7 fiókkal és HDR UHD felbontásban. A mai indulás egyelőre az USA-ra, Kanadára és Hollandiára korlátozódik, és csak jövő tavasszal kapcsolódik be a nyugati-, majd kora ősszel a kelet európai vérkeringésbe, azonban ez az időszak bőven elegendő lesz arra, hogy a streaming szolgáltatást még hatékonyabbra, és a felmerülő igényekre szabva továbbfejlesszék.
Mire a Disney Plus megérkezik Magyarországra, valószínűleg egy kicsit másfajta, az egy év tapasztalatából többször átformált szolgáltatással találkozhatunk, egy hazai piacra szabott árazással, ami önmagában még nem feltétlen fogja megrengetni a hazai tartalomfogyasztókat. Azonban a kérdés sokkal inkább az lesz, hogy ebben az egy évben miként változik majd a Netflix globális szinten (és ezáltal a hazai szolgáltatás is), és mindez milyen klímát teremt egy olyan piacon, ahol a HBO GO is jelentős változásokon eshet át.
Ne feledjük, hogy jövő májusban érkezik a HBO Max, a Warner saját streaming platformja, ami hosszútávon egyesíteni fogja a HBO Now és a HBO GO előnyeit egy olyan szolgáltatásban, amely valamilyen formában nálunk is érvényesülhet. A nagy kérdés, hogy mi a szándéka a Warnernek a HBO Europe vállalatával, ami a régió legaktívabb streaming szereplője.
Tehát amikor felteszi bárki a kérdést, hogy miért kéne hasra esni a Disney+ érkezésétől (főleg Magyarországon), akkor inkább nézze a dolgot a másik oldalról, hogy milyen ma még kevésbé ismert dolgokat, új és innovatív platformokat és tartalmakat kapunk majd ezáltal, és erre a hazai kereskedelmi csatornák miként fognak reagálni, ami összeadódva már jelentős átrendeződéseket eredményezhet a nézői szokásokban.
Ahogyan Reed Hasting Netflix vezérigazgató vagy Kevin Mayer Disney Direct-to-Consumer & International elnök is fogalmazott, csodálattal tekintenek egymás tevékenységére és ötleteire, amire mi fogyasztók is csak csodálattal figyelhetünk, hiszen ez a verseny fogja meghatározni az elkövetkező évek tartalomfogyasztási szokásait, ami lassan, de oly biztosan beszivárog majd a hazai háztartások mindennapi életébe, és aki erre nem reagál, az nem sok jóra számíthat 2025-re.
És az évek nekünk minőségi tartalomfogyasztóknak kedveznek.