Kezd elterjedni egy olyan elképzelés, miszerint a streaming ipar, azon belül is a Netflix kiemelten profitálhat a koronavírus miatt kialakult helyzetből. Hiba lenne azonban a dolgot ennyire egyszerűen megközelíteni, hogy amikor világjárvány uralkodik szinte valamennyi kontinensen, és ember milliói kénytelenek otthonaikban karanténba zárva meggyógyulni, abból bármelyik médiaipari cég extra profitot szerezhet.
Érdemes néhány jelentős dolgot átvenni, hogy megértsük, miért veszélyes olyan kijelentéseket tenni, hogy a koronavírus egyik nyertese a Netflix lehet. Hiszen az emberek majd otthon maradnak a zsúfolt, és ebből eredően közegészségügyileg veszélyes rendezvények helyett, és legtöbben majd „nyilván” reggeltől estig Netflixeznek. A feltevés annyiban jogos is lehet, hogy a nagy amerikai major sportok, mint az NBA-nek, az NHL-nek vagy a mostanában rajtoló MLB-nek komoly online nézőközönsége van (nem csak a tengerentúlon), ám mivel a játékosok fertőzöttsége okán sorra függesztik fel ezeket a ligákat, így a számítógépes vagy konzolos játékok mellett tényleg csak a hagyományos kábeltévé, vagy a streaming marad talpon szórakozásnak.
Ám ahogyan a Forbes összefoglalója is rámutat, ez a helyzet nem igazán kedvez a szórakoztatóiparnak, különösképpen azoknak a szereplőknek, akik a konkurensekhez képest drágább szolgáltatást nyújtanak, ráadásul rohamtempóban, és reklámmentesen. A Netflix több szempontból is ebbe a kategóriába tartozik.
Ha csak az amerikai helyzetet vesszük figyelembe, a Netfix jelentősen drágább havi kiadást jelent, mint a Disney Plus, az Apple TV Plus, a Hulu, a Peacock (júliustól) vagy a CBS All Access. Ezek átlagosan 5-7 dollárba kerülnek a Netflix 9–16 dolláros kiadásával szemben (ez alól majd a HBO Max streaming platform 15 dolláros havi ára sem jelent kivételt, de erről később), ami egy válsághelyzetben sok háztartás esetében erősen megfontolandó. Amerikában a Netflixnek 61 millió előfizetőjére volt 2019 végén, ami az ottani streaming előfizetések 75% -ának felel meg, de ilyen helyzetben könnyen lehet, hogy sokáig képtelen lesz onnan felfelé elmozdulni.
Ha áttérünk az európai terepre, a Netflix versenypozíciója még rosszabb lehet, hiszen azokban az országokban, ahol eddig extra bővülést tudott felmutatni, Franciaország vagy a teljes karantén alá vont Olaszország is éppen az elmúlt évtizedek legsötétebb korszakát éli, és nem túl valószínű, hogy ezeken a területeteken reális elvárás lenne a számottevő bővülés, inkább enyhe visszaesésre lehet majd számítani. Jelen állás szerint Európa a koronavírus-járvány epicentruma.
Ázsiában is tombol a koronavírus, ami a Netflix stratégiai területének számító Indiát sem kíméli. Néhányan úgy vélik, hogy az ázsiai előfizetők nagy része az ingyenes próba után elhagyja a szolgáltatást, ami még nem látszik az éves jelentésben, és ez a tendencia ilyen helyzetben akár hosszútávon is befolyásolhatja a bevételeket.
Márpedig a Netflix ebben az évben brutális összegeket költ tartalomgyártásra. A Needham elemzői úgy becsülik, hogy 2020-ban ez az összeg 17–18 milliárd dollár közé esik, viszont már most akadnak fennakadások a forgatásokon. Például a Netflix egyik legdrágább filmje, a Dwayne Johnson és Ryan Reynolds főszereplésével készülő Red Notice olaszországi forgatásait is máshová kell áthelyezni (amelynek többségét Atlantában veszik fel), ami tovább drágíthatja a produkciót, és sorra érkeznek hírek a leállásról, szereplők érintettségéről.
- Friss információk szerint a Vancouverben forgatott Riveldale az első műsor, amelyben az egyik szereplőnek pozitív lett a koronavírus tesztje, így leállították a munkát.
- Ryan Murphy sorozata a The Prom forgatása is leállt, ám itt állítólag csak óvatosság van a háttérben, hiszen a stábból eddig senki sem fertőződött meg a koronavírussal. A premier itt is valószínűleg csúszni fog.
- Bezáratták a Netflix Los Angeles-i, a Sunset Boulevardon található 14 emeletes irodáját, többen fertőzöttek lehetnek (Deadline)
- A Skydance (Skydance Media) produkciós cég közlése szerint a Grace és Frankie utolsó, hetedik évadának forgatását is felfüggesztették a szereplők és a stábtagok biztonságának érdekében.
- Az Universal Television március 12-én bejelentette, hogy három gyártása, a Russian Doll (Netflix) második, a Little America (Apple TV Plus) második továbbá a Rutherford Falls (Peacock) első évadának munkálatai is bizonytalan időre szünetelnek.
- A The Hollywood Reporter beszámolója szerint a The Morning Show (Apple TV Plus) második évada kéthetes kényszerszünetet tart, ami inkább elővigyázatossági intézkedés és nem idáig nem érkezett senkitől pozitív vírusteszt. Remélem ez így is marad.
A HBO Max esetében a helyzet ennél sokkal drámaibb lehet, mivel várhatóan egy olyan periódusban kéne új előfizetőket gyűjtenie, amely óráról órára jelentősen változik, amikor az emberek torkán talán sokkal nehezebb lenyomni egy új és drágább HBO szolgáltatást. Hiszen az ő esetükben a már meglévő platformok, a HBO GO és a HBO Now stratégiai integrálása is komoly kihívást fog jelenteni, amit havi 15 dollárért kéne értékesíteni (elsődlegesen az USA-ban) egy olyan időszakban, amit az IMF a 2008-as gazdasági világválsághoz kezd hasonlítani.