Elsőként fontos azt tudni, hogy a napokban bejelentett változás az HBO-nál nem ma fog megtörténni. Nyilván hosszú folyamat elé nézünk, míg végül 2021 második felében egyszer csak a Netflix hazai lokalizációjához hasonlóan az HBO Max is magyar nyelven köszönti az előfizetőket. Ehhez persze arra is szükség van, hogy a jelenleg is érvényben lévő, kizárólag Észak-Amerikára vonatkozó lokális korlátozás megszűnjön a platform számára, majd a magyar (vagy más európai illetve dél-amerikai) területről is elérheérhető legyen a WarnerMedia dedikált globális streaming szolgáltatása. Mindez várhatóan az európai streaming forradalom újabb állomása lesz, de erről inkább később.
Szeretnék majd külön cikkben is foglalkozni a WarnerMedia teljeskörű, részeletire bontott bejelentésével, amely egy csokorba szedi a streaming adta változásokat és annak mozis kihatásait, hiszen ezek a mai álláspont szerint alapjaiban rengethetik meg a filmipart, holott elég messze még a járvány-helyzet vége, és több változó tényező befolyásolhatja még a dolog valós végkimenetelét. Azonban tényleg fontos azt is megjegyezni, hogy ugyan még nem ismerjük a helyzet hosszútávú kifutását (sokan még a rövidet sem), hogy az milyen felhasználói reakciókra és kulturszokásokra fogja ösztönözni a nézőket (vagyis magukat a fogasztókat), hogy a háttérben mekkora veszteségek realizálódnak, és a rövid- vagy hosszútávú szerződések a valóságban milyen külön opciókkal rendelkezhetnek -amelyek titkos záradékok sorát okozhatják a piacon.
Egyelőre tehát pusztán nyilatkozatokból ismerhetjük a stúdiók vagy a mozik mai álláspontjait, amelyet a kommunikációs stratégiák az ünnepek közeledtével döntően befolyásolnak. Számukra sem elhanyagolható tény, hogy ennek a káosznak mikor lesz vége és milyen károkat kell elviselni, hiszen ami számunkra egy vegytiszta szórakozási forma ebben a kaotikus világban, amíg nekünk egy évtizedes kulturális szokás és egy vizuális élményorgia a pakli egyik kártyalapja, addig a többi lapban az asztal túloldalán dollármilliárdok lapulhatnak.
Szóval akár elfogadjuk akár nem, a WarnerMedia a többi médiacéghez hasonlóan kidolgozott terjeszkedési stratégiára támaszkodik, amelyet a járványügyi viszonyokhoz mérten próbálnak a különböző piacokra kalibrálni, és ebben a streaming platform jelenti jelen pillanatban a vezérlapot, amelyre hosszútávon nem csak a Warnernek érdemes támaszkodnia. Így tesz a Disney is, elég csak a Hulu körüli opciós felvásárlási huzavonára gondolni, és az NBCUniversal saját szolgáltatása a Peacock (és akkor az CBS All Access Paramount Plus-áról nem is beszéltem) is erősen befolyásolhatja a tengerentúli erőviszonyokat, amelyek a Netflix által szabadon hagyott streamingpiac újrafelosztását eredményezhetik.
A szomorú helyzet az, hogy a mozis bevételek egyre fogyatkoznak, és az egyetlen most látható kiút egy olyan dinamikus változói érték, a streaming vs mozi elfogadható szimbiózisának kidolgozása, amely révén valójában már a túlélés lesz a kérdés, nem feltétlen egy örök kulturális élmény tiszteletben tartása. Nem jó erről írni és azt gondolom, hogy a világ számos pontján az újságírók is erősen vakarják a fejüket, hogy mondataikkal melyik ujjukat harapják meg kínjukban.
Visszatérve az HBO Max hazai megjelenésére, sokan még csak ezekben a hónapokban ismerkednek a jelenleg még működő HBO GO szolgáltatással, és az ő számukra ez az HBO Max jövő évi váltása egyelőre meglehetősen értelmezhetetlen dolog, nem tudnak ezzel a sajtóhírrel mit kezdeni. Valójában most még talán nem is kell, hiszen ahogy a bevezetőben is írtam, a váltás nem most fog megtörténni, addig pedig lesz idő bőven bemutatni a teljes streaming palettát a szintén jövőre érkező Disney Plus szolgáltatástól kezdve a várhatóan nálunk is megjelenő Discovery Plus (Paramount Plus) ismertetőjével, hogy mit érdemes a Netflix mellé pluszban megvásárolni. Talán kevesek lesznek, akik a saját digitális büdzséjükből pont a Netflixet hagynák ki előfizetésként, de a modern tartalomfogyasztás egyik vonzó motívuma, hogy a szabad versenynek és a szerződésektől mentes előfizetési struktúráknak köszönhetően tényleg „szabad” és rugalmas a választás – és persze az „átjárás” a platformok között.
Az HBO Europe jelenleg nálunk is használt HBO GO alkalmazása egy viszonylag jó és stabil platformnak számít, amely lassan több mint 5 éve szolgálja ki az európai (köztük magyar) igényeket. Persze valóban előfordulnak búgok és változó bitráta problémák, kimaradó és akadozó időszakok a szolgáltatásban, viszont ha egészében vetünk egy pillantást a GO-ra, akkor a tervezés időszakában (2015 környékén) támasztott elvárásokhoz voltaképp jól alkalmazkodik. Persze más kérdés, hogy azóta mennyit változtak ezek az igények és fejlesztések a világban, de továbbra is tartom, hogy a magyar felhasználók átlagának az HBO GO ma nyújtotta szolgáltatási funkciói és annak minősége bőven elegendő. Csak a tágabb ismerőseim körében végzett felmérésből is arra a következtetésre jutottam, hogy inkább fizet a magyar egy viszonylag alacsonyabb havidíjat egy HD (720p) minőségért, mint mondjuk egy prémium 4K felbontást ennek a duplájáért. Azonban erre alapozni talán az HBO részéről is öngyilkosság volna hosszútávon, és a dolog egy ideje megérett a nagyobb fejlesztésre – és persze tisztességes felbontásra (minimum a FHD – a szerk.) is.
És akkor itt lép a képbe az HBO Max, amelyet valószínűleg arra fejlesztettek (ahogyan a Netflix esetében is), hogy idővel akár 100 millió előfizetőt is kiszolgáljon a lehető legmagasabb minőségben, jól optimalizált bitrátával és hozzá tartozó hangzásvilággal, így idővel felválthatja az HBO korábbi platformjait. Ez a folyamat már idén nyáron megkezdődött az amerikai HBO GO és HBO Now applikációkkal, amelyek a tengerentúli műsortárakban tapasztalható kaotikus állapotokat igyekezett felszámolni, amit mi Európaiak kevésbé ismerünk. Fontos itt is tudni, hogy az amerikai viszonyok egészen mások az Európában tapasztalható programing kínálattal, így a WarnerMedia ezt a zavart igyekezet első körben felszámolni. És ami a Warner Bros. stúdió streamingpolitikáját illeti, ez a blockbusterek HBO Max-os megjelenése is csak Amerikára vonatkoznak. Ezért hiába várják sokan tévesen, hogy majd Európában az HBO GO-n majd azt felváltva az HBO Max-on láthatják a Matrix 4-et, nálunk ezek a bigcímek továbbra is mozis premierre készülnek.
Ami viszont joggal várható, hogy az HBO Max hazai megjelenésével valószínűleg egy jobb minőségű és szélesebb műsortárral rendelkező applikáció nyújtja majd az eddigi HBO-élményt, amely kiszakadva a GO korlátai alól egy új fejezetet nyitnak az európai streaming piacon is. Az HBO Max-al várható majd az Ultra HD felbontás és a Dolby hangzásvilág néhány extra opció kíséretében, viszont nem hinném, hogy ez a mai díjszabás (1890 Ft) ilyen esetben is tartható maradna. Jobb inkább már most egy reálisan 3-4 ezer/hó árral megbarátkozni, bár azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy a Netflixhez hasonlóan (a közép-kelet- európai normákhoz igazodva) lesz sima HD opció 2 ezer forintos küszöbárazással.
Mindez most még csupán az elérhető információk alapján tűnik valószínűsíthetőnek, ám amit már rögzíthetünk; 2021 második felében a hazai HBO GO-t egy modernebb, jobb minőségű és jövőbe mutató szolgáltatás váltja majd az HBO Max formájában, amely elhozza a felbontásban és hangzásban rágóta várt előnyöket plusz felárért, amelyet jó eséllyel egy középárazással lebutított standard HBO Max is kísérni fog.
Érdekelnek az új hírek és érkező tartalmak a Netflixre? Iratkozz fel a Műsoron hírlevelére. Hurrápéntek Plus, ITT TUDSZ RÁ FELIRATKOZNI
#MűsoronPlus #HBOZóna #HBOGO #HBOMax