Jason Kilar WarnerMedia CEO: „Kiderült, hogy ezen a bolygón a legtöbb ember nem vagyonos„
Egyelőre nem ismert az HBO Max reklámokkal támogatott új szolgáltatásának a költségtervezete, annyit viszont biztosan tudunk, hogy 2021 második -esetleg harmadik negyedévében érkezik, és valószínűleg a streaming platform amerikai bevezetés mellett a dél-amerikai, valamint az európai – köztük a magyar piaci terjeszkedésében is fontos szerepet vállalhat. A médiacég várhatóan a május 19-én esedékes Virual Upfront alkalmával fogja feltárni a szolgáltatás részleteit.
Jason Kilar 2020 május 1-je óta az AT&T távközlési cég leányvállalatának, a WarnerMedia-nak az igazgatója, és többek között ő felel az HBO Max sikeréért is. Kilar a The Walt Disney Company és Comcast (NBCUniversal) közös gyermekétől a Hulu-tól érkezett, és alig foglalta el a vezetői pozícióját, máris debütált az amerikai piacon az HBO első egyesített streaming platformja az HBO Max, amely a korábbi szerteágazó HBO almárkákat (mint az HBO Now vagy az HBO GO) hivatott egy modern technikai palotába költöztetni, Warner érdekelt széles műsortárral, és hozzá passzoló versenyképes árazással. Az HBO és az HBO Max együttesen 41,5 millió előfizetővel rendelkezett 2020 végén, ami két évvel megelőzi a WarnerMedia nyilvánosan közzétett ütemtervét.
Más szelek is fújnak
De a tavaly májusi HBO Max premier óta eltelt alig egy évben is jócskán megváltozott a streming piac szerkezete, ami nem csak kizárólag a pandémiának köszönhető, és nagyobb teret kaptak az ad-supported előfizetések is. A mozik bezárását követően a nézők friss és prémium videótartalmakat akartak (szerződések és kötöttségek nélkül), és magától értetődő, hogy a streaming lett a fogyasztói igények elsődleges kiszolgálója, amely 2021 első negyedévére több piaci szereplő különböző árazású szolgáltatásával a világ legnagyobb szórakoztatóipari formulájává vált.
Az elsődleges és piacvezető szolgáltató, a 204,6 millió előfizetővel rendelkező Netflix, amelynek legjobb szolgáltatása havi 13,99 dollárba (Magyarországon 3990 Ft) kerül. A nálunk az év második felében érkező Disney Plus havi 6,99 dollárba kerül, de egyiküknek sincs hirdetésekkel támogatott verziója.
Viszont a március 4-től elérhető Paramount Plus (volt CBS All Access) streaming szolgáltatás már rendelkezik hirdetésekkel támogatott és hirdetésmentes opciókkal is. Csakúgy, mint az NBCUniversal Peacock esetében, a Peacock Premium reklám változata 4,99 dollárba kerül havonta, míg a hirdetések nélküli változat 9,99 dollár. A Paramount és a Peacock esetében az előfizetési árak megegyeznek.
Az Amazon Prime Video egy Amazon Prime fiókhoz tartozik, amely havonta 12,99 dollárba kerül (Magyarországon az ingyenes próba után limitált ideig 899/hó), ebben viszont benne van az adott hónapban valamennyi Amazon.com-os vásárlás esetében a kétnapos ingyenes kiszállítás is (ez az opció Magyarországról nem elérhető). Teahát az Amazon előfizetők külföldön jelentős többletet kapnak a havi előfizetési díjuk mellé.
A Hulu önálló szolgáltatásként (hiszen Disney Plus és az ESPN Plus csomagokba is elérhető) hirdetésekkel támogatva 5,99 dollárba kerül, nélküle 11,99 dollár havonta. A Discovery Plus hirdetésekkel havonta 4,99 dollár, anélkül pedig 6,99 dollár.
Az Apple dedikált streaming szolgáltatása az Apple TV Plus egyetlen változatban, Amerikában 4,99 dollár/hó, Magyarországon 1890 Ft/hó áron érhető el, és nincs reklámokkal „olcsósított” változata, viszont új Apple eszköz vásárlása esetén a szolgáltatás egy évig ingyen használható.
Érthető tehát, hogy míg a Netflix jelentős globális és hosszú években mérhető piaci előnnyel nincs igazán rászorulva a hirdetésekkel támogatott szolgáltatás bevezetésére, az HBO Max annál inkább, amely „friss húsként” kénytelen volt ebben a kevésbé „prémium” szegmensben is gondolkodni. Éppen ezért döntött a cég úgy, hogy még idén bevezeti a reklámokkal érkező olcsóbb, vélhetően 10 dollár alá szorított szolgáltatással, amelyre Jason Kilar a WarnerMedia CEO-ja is utalt a Morgan Stanley technológiai, média- és telekommunikációs konferenciájának virtuális ülésen.
Kiderült, hogy ezen a bolygón a legtöbb ember nem vagyonos – kezdte az értékelést Kilar majd úgy folytatta, hogy szerinte a hagyományos háztartásoknak „kevesebb, mint hét” streaming szolgáltatása lesz az végére, de az is lehet, hogy „kevesebb, mint hat”. Minden bizonnyal Kilar abban bízik, hogy a globálisan központosított terjeszkedési ütemtervüknek köszönhetően a vagyonos és kevésbé vagyonos (mégis azonos) HBO Max biztosan befér a „kevesebb mint hat” versenyző szűken mért csoportjába.
Nagyon jól érzem, hogy képesek vagyunk abba a kis csoportba tartozni -tette hozzá Kilar a konferencián.
A piac egyelőre tehát csak találgatja a hirdetéses HBO Max árazását és kompromisszumait, annyi viszont már most borítékolható, hogy jó döntésnek tűnik a WarnerMedia részéről a „fapados” szolgáltatás bevezetése, hiszen olyan árérzékeny piacokon, mint Kelet-Európa vagy például India, a terjeszkedés alapfeltétele az olcsó és papírmunkától mentes szolgáltatás akár reklámokkal megtámogatva is, netán feladva a korábbi márkahűség prémium alapelveit. Ugyanakkor a nagytestvér Max esetében akkor már illik a nézők számára a „vagyonos” jelzőt kellő intenzitással kihangsúlyozni, és mint prémium ügyfelet kell kezelni, mert enélkül nem fog menni.
Jason Kilar nevét pedig érdemes erősen bevésni a hazai köztudatba Bob Chapek Disney Company CEO vagy Bob Bakish CBSViacom CEO mellé, mivel az urak fogják a jövőben a szórakoztató ipart a streaming irányába újradefiniálni.
Kép: Műsoron grafika
#MűsoronPlus #elemzés #WarnerMedia #HBOZóna