Az Apple TV Plus több mint két éve, 2019 októberében indult meghódítani a tartalomra éhes közönséget. Olyan tartalomszolgálatókkal kell felvenniük a versenyt, mint a mára 222 millió előfizetővel rendelkező Netflix vagy 129,8 milliós táborral követő Disney Plus. (forrás: statista.com).
Azt már most jól látni, hogy a különböző médiacégek egymástól eltérő koncepcióban képzelik el a streaming jövőt, ami miatt nem is feltétlen célszerű nagy összehasonlításokban vizsgálni ezeket a szolgáltatókat. Az Apple célja pedig nem is feltétlen a világuralom megszerzése, mivel a Netflix vagy a Disney évtizedes tartalomgyártási előnyét nehéz volna néhány év streaming-tevékenységgel leküzdeni, és ezt nyilván Cupertinoban is tudják.
Persze attól még az Apple-nek nagyon is helye van a piacon, és ha csak az amerikai erőviszonyokat vesszük alapul, az Apple a nyers számokban nem is áll annyira rosszul, és globális viszonylatban is hasítanak egy kis szeletet a tortából. Persze ehhez szükség van az Apple által birtokolt irdatlan mennyiségű tőkére, amit nem sajnálnak hónapról hónapra elégetni a tartalomgyártásba, és mindez lassan, de hozza is az új előfizetőket, akik hajlandóak is „valós” pénzzel fizetni a szolgáltatásért.
Mivel az Apple ökoszisztémája egy egészen más alapelve épül mint egy hagyományos értelembe vett médiacég, ezért számukra valós előfizetőként azokat kell érteni, akik nem egy új Apple termék vásárlása után kapott, korábban egy éves (jelenleg 3 hónapos) ingyenes próbaidőszakot töltik, hanem hónapró hónapra, akár az általam is használt Apple One csomag részeként élvezik az almás műsorokat. Viszont egy általuk előállított termék árában már részben ott pihen egy szolgáltatás (töredék)értéke, ezért voltaképp akár ingyenes vagy havi előfizetős ügyfelekről beszélünk, az előfizetői bázis hónapról hónapra növekszik, ami lassan eléri az HBO Max szintét.
A JustWatch új felmérése szerint az Apple TV Plus ugyan elveszített néhány felhasználót, miután az tavaly júliusában az említett 9 hónappal csökkentette az Apple termékek vásárlása során biztosított ingyenes próbaidőszakát (2021 júliusa és szeptembere között globális részesedése a piacon elsőként 5% alá esett), viszont 2021 októberében a platform újra előfizetőket tudott szerezni, amivel már túllépte az 5%-os határt, sőt.
Ne felejtsük el azonban, hogy az Apple TV Plus az említett időszakban rukkolt elő olyan nagyszabású új sorozatokkal, mint az Alapítvány vagy az Invázió, és a Jennifer Aniston, Reese Witherspoon és Billy Crudup főszereplésével készült The Moring Show folytatása is erre azidőszakra esett.
Mindezekkel együtt, az Apple TV Plus 2022 februárjában az globális streaming piaci 5,6% -át birtokolta, ami persze még mindig messze elmarad az olyan jelentős versenytársaktól, mint a Disney Plus vagy a Netflix, de például egyre közeledik az HBO Max-hoz, amely március 8-án indult el Magyarországon, és hamarosan egy új platformban egyesül a Discovery-vel.
A JustWatch szerint a WarnerMedia tulajdonában lévő streaming platform a múlt hónapban elveszített néhány előfizetőt annak ellenére, hogy 15 európai országban is egyszerre vezette be a szolgáltatását, ami az amerikai és dél-amerikai piaci mozgásoknak köszönhető. Ezen becslések szerint az HBO Max a globális streaming piaci részesedésének a 7%-át teszi ki, és az is jól látszik, hogy jelentős űr van a két nagy és a mögöttük álló kisebb szolgáltatók között, ha nem vesszük alapul az Amazon Prime Video platformját, amely ugyan szintén 200 milli körüli felhasználói bázissal rendelkezik, azonban a Prime szolgáltatás mellé járó videós műsortár megint egy másik fajta üzleti megközelítés, ami miatt nem lehet esetükben hasonló alapú nyers előfizetői számokról beszélni.
#műsoronplus #appletvplus