Ha frappánsan szeretnék fogalmazni, akkor az igazi streaming háború csak ezután kezdődik. Ahogyan az éjjel kiderült, a Netflix közel 10 év streaming tevékenység után most először kénytelen szembesülni azzal, hogy előfizetőt veszít, és nem ő diktálja a tempót a piacon. A tegnapi piaci zárás után közzétett negyedéves pénzügyi jelentése alapján a streamer 200 ezer előfizetőt vesztett, szemben a várt 1-2 milliós növekedéssel. Ezt az eredményt igazából még az orosz felhasználók kizárásával sem lehet kellőképpen megmagyarázni, ennek gyökerei pedig jóval túlmutatnak az ukrán-orosz háborún is, amely nyilván további károkat okozott a többi amerikai vagy európai cég számára is.
A Netflix viszont sokkal többet vesztett annál a 200 ezer előfizetőnél, amely szinte azonnal, megközelítőleg 25%-os mínuszba taszította az amerikai tőzsdén a papírjait, és a mai nyitás után is várható még némi pánikhangulat a piacokon. Persze a dolgot el lehetne intézni azzal is, hogy ki gondolta volna még 2013-ban a House of Cards bemutatója után, hogy ilyen hiszti övezi majd a hírt, miszerint a Netflixnek csupán 221,64 millió előfizetője van, szemben az előző negyedéves 221,84 adattal. A helyzet azonban az elmúlt egy évtizedben jelentősen megváltozott, és ezt Reed Hastings is jól tudja, aki egy ideje nyilván érzi a változás szelét a levegőben, erre példa lehet a Netflix Gaming és a jelszómegosztások megakadályozására tett erőfeszítések, ám innen nehéz lesz vezető szerepben mindenki előtt irányítani ezt a hajótestet, még akkor is, ha ekkora fölénnyel vezeti a versenyt a többi streamer előtt.
Tulajdonképpen a Netflix az állandó gyarapodás mítoszát vesztette el az éjjel a negyedéves pénzügyi jelentésével, ami után már semmi sem lesz ugyanaz, mint előtte, és kénytelen lesz felhagyni az eddigi kényelmes stratégiát, hogy neki senki se mondja meg mit hogyan kell csinálni, hiszen ő találta ki ezt az egész streaming tartalomfogyasztást, és nélküle ez a dollármilliárdos piac egyáltalán nem is létezne. Való igaz, hogy a Netflix jóval meghaladta a versenytársai gondolkodását, és a cég filozófiája és frissessége alapjaiban változtatta meg a teljes média- és stúdió világot, enélkül nyilván minden egészen másként történt volna (gondoljunk csak arra, hogy az HBO hogyan reagálta le mindezt az elmúlt években), de ez a sérthetetlenség mítosz egy lufi volt csupán, ami idő kérdése, hogy mikor pukkan ki. Innentől voltaképp megszűnik a Netflix ezen előnye, és Hastings, illetve a tartalomfelelős Ted Sandaros kénytelen lesz a nézők kegyeit keresni, felhagyva az eddigi a kísérletezés időszakkal.
Mi lesz ezután?
Nehéz most megjósolni, hogy egy ilyen, még mai is naponta újraformálódó piacon, egy jelentősen túlterhelt felhasználói közegben miként lehet ismét a növekedés felé mozdulni, ami viszont biztosnak látszik, hogy ha a Netflix tovább tarja ezt a programing-, illetve marketing stratégiáját, néhány éven belül könnyen lecsúszhat a második, netán a harmadik pozícióba is. Mivel a Disney, az Amazon vagy a Warner Bros. Discovery már ügyesen felismerte a Netflix által jól kitaposott nyomvonalat, ezért a Netflix számára is valami új narratívára lesz szükség, amelyben nagyobb figyelmet kell kapniuk a nézői igényeknek, és valószínűleg nem lehet már minden jónak “tűnő” projektet vakon finanszírozni, de talán ez is kevés lehet a jövedelmező továbblépéshez.
A Netflix Gaming hasznos újításnak tűnik, de idő kell hozzá, hogy a videók mellé az is felnőljön, és csak erre alapozni kész öngyilkosság. A másik probléma, hogy a Netflix bevételeinek túlnyomó része a platform előfizetésekből származik, szembe mondjuk a Disney vagy a WBD bevételi oldalával, amely ha változó intenzitással is, de több helyről van a központi vállalatba csatornázva. Parkok, stúdiók, adathordozók (lemezek), logisztikai hálózat és sportbirodalmak, ezek egytől egyig komoly profittal rendelkező mellékágak a streaming platform számára.
A Netflix hosszú évekig messze lekörözött mindenkit szolgáltatásával és technológia fejlettségével, azonban arra későn ébredt, hogy hirdetések nélkül ekkora kiadási oldalt már nem lehet ellensúlyozni, és ahogyan az Apple is jóárasította az Iphone-t az SE változattal, a Netflix számára is szükség lesz hasonló olcsóbb, jelen esetben hirdetésekkel támogatott Netflix-élményre.
A kulcs a Netflix-élmény fenntartása, amely ha eltűnik globálisan, a cég valamennyi ütőkártyáját egy szempillantás alatt elveszítheti.
Ha igazak a hírek, a streamer már tegnap említés tett a befektetőknek arról, hogy egy AVOD, hirdetésekkel támogatott csomagot készül bevezetni, valamint elismerte, hogy eddig az ismertség oltárán beáldozta a jelszómegosztást is, ami fölött eddig szemet hunyt, de ezután változtat majd az eddigi hozzáállásán, és “tűzzel vassal” megszüneti. A cég becslése szerint csak Amerikában 3 millió háztartás osztja meg a jelszavát másokkal, globális szinten ez a szám eléri a 100 milliót is.
Mindezek fényében a Netflix számára egy új időszámítás kezdődik, ami remélhetőleg változtat majd az eddig programing stratégián is, és beépíti a sportot is a műsortárba, ez feltétlen szükséges lesz a célok eléréséhez (például a formula 1). Ezen túlmenően a Netflixnek újra kell magát értelmeznie, jobban kell hallgatnia a nézői igényekre, és fájdalmas lépés, de be kell vezetni a hirdetése változatot is annak ellenére, hogy ezzel egy újabb mítoszt rombol le maga körül, de ez még mindig kevésbé lesz fájdalmasabb, mint a teljes várat veszni hagyni.
frontkép: Phil Bray / Netflix
#netflixvilág #műsoronplus