A tűzzel játszik, és a botrányok után all-int mond az HBO a Sárkányok házáról

A cikk néhány mondata a Sárkányok háza első epizódjának cselekményére utaló spoilert tartalmazhat.

Tekintve, hogy elképesztő figyelem hárul mostanában a Warner. Bros. Discovery programing megnyírbálásaira – jelenleg az Amerikában igen kedvelt Sesame Street gyerekműsorból vágtak ki kb. 200 epizódot -, ezért érdemes megvizsgálni, hogy milyen felhasználói és rajongói közegbe érkezik a Sárkányok háza, és ezt az HBO miként tudja majd felhasználni az elkövetkező igen nehéz időszakban.

Köztudott, hogy annak idején a Trónok harca indulását nem ruházták fel akkora elvásárral, mint mondjuk most a Sárkányok házát, ami voltaképpen érthető is, mivel a nálunk hétfő hajnalban induló spinoff sorozatnak már van egy igen masszív, néző- és dollármilliárdokban is mérhető elkötelezett rajongói alapja, amire önmagában a teljes HBO hálózat gyakorlatilag nyugodt szívvel támaszkodhat.  George R.R. Martin Tűz és vér című regényéből táplálkozó előzményszériának akkora ereje van már papíron is, amekkora elég lehet a közelgő feladatok leküzdéséhez, hiszen a sorozatnak nem pusztán sikeresnek kell lennie, hanem szó szerint illene egy atombombaszerű felhajtást robbantania a social média, az online és offline platformokon egyaránt, amely képes lenne a nézők fejében elhalványítani ezeknek a csúfos megszorítási kísérleteknek a balul kivitelezett kommunikációját, és ez nem csak az amerikai piacra vonatkozik. Teljesen egyértelmű, hogy a visszavágások egyik legnagyobb vesztese Európa, mivel innen indult ki az első körös programing megszorítás, mert például Amerikában elképzelhetetlen lenne, hogy egy helyi szinten kiemelt sorozatot, mint nálunk A besúgó a premier után 89 nappal (június 29-én került ki) végleg kigyomláljanak a műsortárból, helyette egy Batgirl vagy egy Scoob családi film megjelenését vonták vissza, ami viszont megúszta a bemutatásra költött marketing kiadásokat (cserébe viszont 10-szer annyiba kerülhetett). Ugyan a Generation (2021) vagy a Mrs. Fletcher (2019), a Run 2020) vagy a Bakelit (216) is komoly érvágást jelentenek a tengerentúli nézőknek (a Bakelit persze nem is volt túl sikeres próbálkozás), ám ha csak a sorozatokat vesszük alapul, egyik sem közelíti meg mondjuk az említett magyar A besúgó (premier 2022 április 1.) vagy a svéd Lust (2022 március 18.) eltávolításának a mögöttes nézői és kulturális felháborodását, ami ilyen közeli premier után mondjuk ki: szinte példa nélküli!

Mi a baj? Hiszen a Netflix is vesz ki a műsortárból tartalmakat

A streaming szolgáltatók programing kínálata állandóan változik, licenceket vásárolnak miközben más jogok időközben lejárnak, amit például a Netflix ha hézagosan is, de igyekszik a nézők felé lekommunikálni. Az HBO Max tartalmi visszavágása azért számít rendkívülinek, mert közel 20 HBO és Max Original tartalom került ki, ami viszont nagyon nem része a megszokott és természetes folyamatnak, és komoly felháborodás is követte.

Ilyen háttérrel és komoly felszültséggel teli időszakban jutottunk el hamarosan a Sárkányok háza premierjéig, ami közel másfél év forgatásának a végterméke, egy hosszanti lépés egy újabb sikeres mellék-franchise születésének, ami az első rész alapján valóban lenyűgöző lett. De tényleg nem spóroltak Martinék a harc és sárkányjelenetekkel, és az a hangulat és atmoszféra, ami az első percben már megcsillan az részletekig kidolgozott színpompás előcsarnokban, szerintem milliók szívében fog azonnal tekintélyes érdeklődést kiváltani, és ha mindehhez hossza tesszük azt is, hogy a teljes sorozat 4K és Dolby Vision támogatást is kapott, akkor A sárkányok nyitánya könnyen történelmi nézettséget hozhat az HBO számára.

De mit is nevezünk majd történelminek?

A Trónok harca 2011. április 17.-én indult Amerikában a lineáris HBO-n 4,3 millió aktív nézővel. Ez a szám némileg elmaradt az akkor igen jól futó, Steve Buscemi és Michael Shannon színészgárdával felálló Boardwalk Empire – Gengszterkorzó számaitól, és nem is nagyon vártak kiugró nézettséget tőle első körben, ami aztán mégis a prémium kábeltévé legsikeresebb szériájává nőte ki magát az évek alatt. Az utolsó 8. évad The Iron Throne című záró epizódját 19,3 millió amerikai követte végig. Ebből 13,6 millió amerikai nézte főműsoridőben 21 órakor, a többi az akkor még létező HBO Now és HBO GO platformokból, illetve a későbbi ismétlésből tevődött össze.

A Sárkányok háza magyar idő szerint hétfő hajnali 3 órakor (21:00 ET) kerül fel a magyar HBO Max műsortárába, illetve a lineáris HBO műsorán. Ami a várakozást illeti, a Trónok harca (GoT) a záró epizódot követően is kimagasló nézői keresletet tudott produkálni. A zárórész premierje utáni 44 millió aktív néző már önmagában is jelentősnek számít, ám a Parrott Analitics adatai szerint a sorozat iránti kereslet is elképesztő ütemben nőtt az elmúlt fél évben. Az átlagos értékkekkel rendelkező amerikai sorozatokhoz képest a GoT az elmúlt héten 56%-al nagyobb kereslettel rendelkezett, ami szintén tekintélyes 42%-os emelkedést jelent. A Nielsen adatai szerint a GoT 431 millió percnyi nézettséget ért el az amerikai közönség körében az augusztus 8.-tól 14.-ig terjedő időszakban, ami voltaképp megduplázta az átlagos nézettségét június utolsó heteihez képest, és még mindig egy három éve befejeződött sorozatról beszélünk.

De mit várhatunk valójában a Sárkányok házától?

Casey Bloys az HBO tartalmakért felelős vezetője a Vulure magazinnak megerősítette, hogy mivel a sorozat a lineáris HBO-n és az HBO Max streaming platformon is adásba kerül, a médiahálózat valós számokat fog közölni a Sárkányok háza közönségfogyasztásának a mennyiségéről. Ez egy olyan műsor az HBO-n, amire ki fogunk adni egy all-in számot – jelentette ki Bloys. Tehát egy összesített adatot fogunk kapi a Sárkányok háza epizódjainak a nézettségéről, ami magában foglalja majd az amerikai idő szerinti lineáris adást, továbbá az HBO Max-on streamelők számát is, ami állítólag folyamatosan növekedni fog, ahogyan becsatlakoznak az új streaming nézők (világszerte?), illetve a lineáris ismétlések nézői is hozzá fognak majd adódni.

Nem teljesen világos, hogy ez a hibrid közönségmérő metodika miként fog működni, és például globálisan értendő-e, ami majd országokra, esetleg régiókra lesz lebontva, de az elgondolás előre mutató, és komoly innovációnak számít.

Viszont ezzel a módszerrel a WBD valójában a tűzzel is játszik, hiszen sem a Netflix sem a többi streamer nem közöl ilyen részletes adatokat – a Netflix is csupán a megtekintett órák számát teszi közzé, de a tényleges nézőszámot viszont már nem vállalja be -, persze azért rögtön érdemes hozzátenni, hogy egyedül az HBO rendelkezik ilyen speciális megjelenési formával, ami kombinálja a streaming és lineáris nézőket egy ilyen jól mérhető és követhető módszerrel – már ha ez majd tényleg megvalósul.

A másik érdekes kérdés, hogy mit kezdünk majd a kapott számokkal, hiszen valószínűleg mindenki kapásból összeveti majd őket a GoT kezdeti vagy záró adataival, és ha nem is várunk így elsőre GoT méretű közönséget a sorozattól, máris visszakanyarodtunk a 2011-ből ismerős Boardwalk Empire párhuzamhoz, ami akár a sorozat előnyére is válhat.

Emlékeztetőiül a Stranger Things 4 első és második részének a Parrott Analytics által mért keresleti értéke, (ami a közösségi reakciók és keresések alapján mért adat) az elmúlt két hónapban 106%-al emelkedett, ami így 210-szer nagyobb egy átlagos sorozathoz képest, és a Disney platformján látható Mandalóri első évadának fináléja, ami a Disney eddigi legjobbja volt is 165.5 szoros kereslettel rendelkezett, tehát elég magas mércét kell a Sárkányok házának megugrania. És akkor még nem is beszéltünk a két hét múlva induló Gyűrűk Ura: A Hatalom Gyűrűi című előzménysorozatról, amely viszont a mérhető átlagos sorozatkereslet 3,8-szorosát teszi ki, ami persze némi bizakodásra is adhat okot.

No de ne feledjük azt a csalódott közeget, amelyik nehezményezi a WBD elmúlt időszak programing politikáját, amelyiknek egyre súlyosabb anyagi terhet jelent a több tucat streaming platform fenntartása, és amelyiknek jelentősen megugrottak az energia- és megélhetési költségei, most azokból kell egy „békeidőkben” csillagokig szárnyaló sorozatra támaszkodó, de önálló karakterekkel és történettel rendelkező végletekig elkötelezett Sárkányok háza rajongót faragni.

Ez lehet az HBO eddigi történelmének legnehezebb feladata.

#műsoronplus #hbozóna

Teszett a cikk? Csatlakozz a Facebook oldalhoz, kövess Twitteren vagy a Google Hírekben is, hogy mindig értesülj a legfrissebb újdonságokról.