A Netflix számára az elmúlt fél év streaming tevékenységének átformálásáról szólt, ami jelentős változásokat hozott. Kezdve azzal, hogy az első negyedéves piaci jelentésében már előfizetői lemorzsolódásról számolt be, a távolabbi kilátások sem kecsegtetnek túl sok jóval, ezért gyors cselekvésre volt szükség, ami már a zászlóshajójának számító Stranger Things negyedik évadánál is megmutatkozott.
A Netflix egy ideje kénytelen szembesülni azzal a ténnyel, hogy bár az ő nevéhez fűződik a modern tartalomfogyasztási forradalom, a klasszikus televíziós megoldások ismét egyre népszerűbbek, és igen jól alkalmazkodnak a megváltozott fogyasztási viszonyokhoz, amit már nem teremt, hanem inkább követ a streaming óriás. Ennek egyik fontos eleme a heti sorozatepizódok megjelenése, ami évtizedek óta egy jól bevált módszer a televíziós csatornák számára, hogy elnyújtsák a tartalmak megjelenési értékét, és lázban tartsák saját és elvárt közönségüket is. Amikor a Netflix berobbant a maga online platformjával a piacra, az egyik innovatív opciója a binge watch volt (másnéven sorozatdarálás), ami óriási sikernek számított azok körében, akik szeretik egyben szinte ledarálni a sorozatokat. Majd a dolog szépen lassan egyre népszerűbbé kezdett válni a nézők között, ami annak is volt köszönhető, hogy a Netflix gyakorlatilag egyeduralkodónak számított a streaming piacon, és egyetlen széleskörű alternatívaként állt a kábelcsatornák lineáris térre pozícionált gyakorlataival szemben.
Viszont ahogy a piac egyre telitettebbé vált, úgy kezdett ismét fontossá válni a tartalmak megjelenési értéke, ami voltaképpen az előfizetői hajlandóságot is nagymértékben befolyásolja, és ezt már a Netflix sem hagyhatja figyelmen kívül. Ennek első jele volt, hogy a streamer elkezdte szétbontani a korábban binge-blokkra tervezett sorozatokat, ami pédául a francia Lupin detektívsorozat kapcsán volt igazán megfigyelhető. Mivel a módszer bevált, így már az Ozark is két részben, egymástól kellő távolságra érkezett. Az Emmy-díjas sorozat 4. évadának első fele idén januárban jelent meg, majd áprilisban érkezett a második etap, és ezzel a rajongókat képes volt 4 hónapig Ozark tűzében tartani. Aztán a legnagyobb franchise-nak számító Stranger Things is két részre lett bontva, ami az Ozarkhoz képest kevesebb, összesen hat hetes időszakot ölelt fel, és hozott rekord nézettséget az amúgy 9 epizódból álló sorozatnak.
Mára szinte valamennyi streamer beállt a heti megjelenési formára, ami kellő érdeklődést tud nyújtani a sorozat számára, és a hetente érkező epizódoknak , és egy jól tervezett programing stratégiának köszönhetően hónapokra előre garantálni lehet egy platform iránti előfizetői hajlandóságot. Enek jelentősége jól látszik a két legnépszerűbb őszi sorozatnál, hiszen a Gyűrűk Ura: A Hatalom Gyűrűi Amazon sorozat vagy a Sárkányok háza új HBO sorozat is nagymértékben támaszkodik a heti epizódos megjelenésre, és jól használja annak marketing és PR-értékeit is.
A Collider beszámolója szerint a jövőben a Netflix is búcsút venne a korábban sikeresen alkalmazott binge watch modelltől, és követné a versenytársakat a heti epizódok megjelenésével. Ezzel a stremer gyakorlatilag elvesztené az utolsó megmaradt forradalmi értékét – ami annak idején milliók számára vált igazán vonzóvá, és a reklámos opció bevezetésével, illetve a kilátásba helyezett heti megjelenési struktúrával feladná különleges múltját a jövő érdekében, amelyben már nem ő diktálja a feltételeket.
#netflixvilág