Mindenki az olcsó Netflixet vagy HBO Maxot várja, de milyen lesz a jövő számukra? Akik szeretnék a legjobb tartalmakat a legolcsóbban és legjobb minőségben elérni, azoknak jó tudni, hogyan alakulnak a trendek jövőre.
Az 1 rész, a televízióval foglalkozik, és itt olvasható.
2. rész, streaming (Netflix, Warner Bros. Discovery/HBO)
Netflix 2023-ban
Érdemes elsőként a piacvezető streaming szolgáltató jövőjével foglalkozni, hiszen a Netflix a modern idők tartalomfogyasztásának az alfája, amennyiben a prémium videós streameléssel foglalkozunk. Márpedig filmeket és sorozatokat korábban úgy sohasem néztünk, mint 2012-óta a Netflixen, és ez az élmény kísérte végig a streamer elmúlt 10-12 évét, ami viszont 2023-ban jelentősen megváltozik.
A Netflix az elmúlt évtizedben úgy határozta meg önmagát, mint a tartalomfogyasztás evolúciójának az írmagját, amely nem csak megreformálja az „őskövületnek” számító tévézési szokásokat, de forradalmi előfizetéses modelljével, és sokszínű (kezdetben inkább licencelt) programing kínálatával a teljes iparágat képessé vált egymaga irányítani. Nos, a Netflixnek abban igaza volt, hogy több általa korábban megvillantott technológiai erényt még ma sem tudnak úgy igazán lemásolni – ilyen például a bitráta dinamikus és hatékony kombinálása a különböző médiatípusokhoz -, viszont olyan alaptézisek dőltek meg az elmúlt egy évben, ami teljes fordulatra, és ismételt öndefinícióra kényszerítené a médiacéget – gondolnánk, viszont nagyon úgy tűnik, hogy a józanságra még várni kell.
A Netflix vezetői már hosszú évek óta láthatóan teljesen elrugaszkodtak a valóságtól, ami tekintve a cég médiára és tartalomfogyasztásra gyakorolt hatékonyságát egy ideig elnézhető is volt, hiszen valóban a Netflix diktálta a tempót, amelyet a Warner, a Disney vagy a Comcast csupán követni tudott. Emlékezhetünk arra, amikor a sikerektől túlhevült Ted Sarandos társelnök még 2020-ban úgy nyilatkozott (a túlszaturált pandémiás állapotok közepette), hogy kulturális hatások szempontjából, a blockbuster mozis alkotásokhoz képest a Netflix filmek 80-90-100 millió dolláros értéket képviselnek, mondta ezt egy A halhatatlan gárda című fim példájával színesítve.
Ha azt hinnénk, hogy azóta változtak az idők, álljon itt a Bloomberg friss cikke, amiben Scott Stuber a Netflix globális filmjeiért felelős vezetője úgy nyilatkozott, hogy a cégnek a hatékony mozi ablak kialakításának az érdekében 70 millió előfizetőt kell mozilátogatóvá alakítani (mintha ezt is nekik kellene megtenni), ami nem csak erős túlzás, de jól illusztrálja a cégen belüli álláspontot, miszerint még mindig a Netflix ural mindent, kezdve a streaming tartalomfogyasztástól a mozihálózatokig. Továbbra sincsenek azzal tisztában (vagy csak még mindig hisznek a majd az ellenkezőjét kommunikálom stratégiában), hogy éves szinten 2,2-2,5 milliárd dollár plusz bevételre van szükségük (a talpon maradáshoz), amit a hirdetéses csomagból szeretnének a cégbe pumpálni, azonban annak már a kezdeti szakaszában komoly reklámidő megtekintés-veszteséggel kell szembenéznie.
A mások aggasztó helyzet, hogy a növekedés újraindítása érdekében fél év alatt gründolt hirdetéses előfizetői csomag még mindig nem tartalmaz több olyan címet – főként Amerikában, ami gátja lehet annak népszerűségének. Ilyen például a Kártyavár, a Peaky Blinders, a The Walking Dead vagy a The Sinner, amik különböző licence problémák miatt hiányoznak, hiszen a tartalomtulajdonossal kötött (NBCUniversal, Sony Pictures, Lionsgate vagy 20th Century) megállapodás korábban nem vonatkozott reklámidőre.
Ki gondolta volna ezt mondjuk 2020-ban?
Mindenesetre a hiányzó licencek miatt kieső 266 cím komoly tételt jelent – főként a minőség szempontjából, ami a teljes műsortár 9%-át teszi ki, és a több olyan original (tehát saját gyártású) tartalom is van közte, amik szintén nem kerülhetettek ebbe a csomagba, mivel a Netflix ezeknél sem rendelkezik teljeskörű jogokkal. Látva a helyzetet, jelenleg nem túl valószínű, hogy az avod basic with ads plan csomag egyhamar Magyarországra is megérkezik, mivel a kis piacokon még inkább a Meta vagy a Google platformok elől kellene elhalászni a hirdetőket (jól bejáratott helyekről a relatív ismeretlenbe) egy olyan ajánlattal, ami garantálja az adott reklámidő megtekintést, ami a nagy és fejlett piacokon, a karácsonyi szezonban sem tudott megfelelő elérét biztosítani.
Sok múlik persze majd azon, hogy a Netflix a jövőben hogyan halad a franchie építéssel, mivel ezekhez teljes licensz jogokkal rendelkezik, illetve az új tartalmak esetében is már egy ideje ez határozza meg a tárgyalási alapokat. Reed Hastings tavasszal még azt nyilatkozta, hogy a Netflix alapvetően a hirdetési modellben hisz, és nem kívánja az tagokat egyik irányba se terelni. Azonban ha a felhasználó olcsó Netflixet akar, meg kell adni neki – vállalva az ezzel járó kompromisszumokat, aminek valódi erejét egy új Stranger Things évad megjelenés tudja úgy igazán megvillantani, de sokat várok majd a nyári Vaják premiertől is, amelyre már érdemes lenne egy hirdetéses csomag kampányt felépíteni, de közben is lesznek erre kiváló alkalmak.
Mit várunk Magyarországon
- Az olcsóbb Netflix csak akkor lehet nálunk életképes, ha a mostaninál hatékonyabb marketing bázist tol alá az amszterdami központ. Példa lehet a Disney hazai marketingkampánya, igaz az egeres cég már egy ideje fenntart irodát Budapesten is.
- Addig viszont inkább áremelkedésre kell számítani, ami részben az inflációval, másrészt pedig a gyártási költségek megemelkedésével lehet magyarázni.
- Jelszómegosztások terén viszont könnyen elképzelhető, hogy hamarosan nem lesz egyszerű a jelszavunkat másokkal megosztani. Az EMEA térségben a Netflix még mindig képes a növekedésre, és tavaly azonos időszakhoz mérten, a harmadik negyedévben 0,8%-os bővülés mellett 73.5 millió előfizetővel rendelkezik a régióban.
Warner Bros. Discovery
Jelenleg a WBD az egyik olyan szereplő a streaming piacon, amelyről teljesen ellenétes vélemények születnek. Ami biztos, hogy a nézői oldalról tekintve a médiakonglomerátum elképesztő népszerűségvesztést könyvelt el, és David Zaslav döntései mély sebeket ejtettek a cég hírnevén és hosszútávú megítéléseként, amit nem biztos, hogy a Wall Street-i bukik is figyelmen kívül tudnak majd hagyni. Tiszta őrület ami zajlik már április óta a cégnél főleg a váratlanul törölt tartalmak és produkciók kapcsán, és amikor már azt gondoltuk, hogy a Time Warner örökségét mostohán kezelő AT&T után már csak jó dolog történhet a hálózattal, jött Zaslav és mészárosai, akik kigyomlálták a néhány hetes sorozatoktól kezdve (A Besúgó) olyan alkotásokig, mint a fékész Batgirl, a teljes Westworld vagy a Farkas gyermekei. Mindezeken már az sem nagyon tud segíteni, hogy eközben új életet próbálnak lehelni a DC univerzumba, amely James Gunn irányításával akár tényleg jól is alakulhat, ám a felsővezetés már 2022-ben is Gunn vezető képességeit vitatja.
A Warner szórakoztató birodalma teljesen eltér a Netflix hozzá képest egysíkú építményétől (streaming, gaming), mivel a stúdióktól kezdve hírszolgáltatókig, sportcsatornáktól a játékiparig, számos olyan jövedelemforrással és mellékággal rendelkezik, amelynek irányítása valóban nem könnyű feladat, és láthatóan ebbe már néhány multicégnek is beletört a bicskája. Ennek ellenére a Discovery fúzió, és az előirányzott közel 40 milliárdos veszteség lefaragása áldozatokkal jár – olykor kemény vérre menő ütközetekkel, és mivel a teljes szerkezeti átalakítása várni kell 2024-ig, még nem látni az alagút végét, csak a csontvázak hullanak ki Zaslav és frissen mázol 100 éves médiacég szekrényéből, ami mintha csak mélyítené és nem orvosolná a válságból eredő károkat.
Mindenesetre a Trónok harca univerzumból épülő végelláthatatlan spinoff fonalak, A sárkányok háza sikere, továbbá a még kezükben összpontosuló franchise jogok (mint például egy Harry Potter) mind olyan értéket képviselnek, amelyhez egy hatékony és a közönség igényeire szabott DC univezummal még nagyobb keresletet generálhat, nem beszélve a tavasszal induló új platform várakozásáról sem.
A Warner egy ideje kétpólusú online (prémium és fast/avod), egypólusú mozi (Warner Bros. Pictures), és ezek kombinációjára épülő tévés-sportos hálózattal (CNN, TNT, Bleacher Report online) számolhat, ami globális szinten is jelentős tényező lehet, és ennek korai jelei már egy ideje lázban tartják a szakírókat is. Azonban mindez csak akkor tud kiépülni, ha a keresztmegjelenések, és a disztribúciós megállapodások valódi jövedelmet generálnak, ami eddig is komoly akadályt jelentett a cég számára.
A korábbi WarnerMedia elnök Jason Kilar azon szándéka, hogy a Warner filmek rögtön megjelennek a Max platformon jókora lyukat vájtak a költségvetésben, és mindez abban a pandémiás környezetben történt, amikor a cégek igyekeztem mesterségesen felduzzasztani az előfizetők számát (emlékezzünk csak a Disney Premier Access próbálkozására, igaz ott további díjat számoltak fel). Azóta viszont a legtöbb médiacég letett erről a hibás elképzelésről, amit ugyan Zaslav is jól felismert, ám szakmai körökben erősen vitatott eszköztára, hibás kommunikációja, és a Warner örökséghez fűződő rideg viszonya komoly károkat okozhatott például az idén 50 éves HBO prémium jellegében, amit csak később, talán 2023 második felében lehet majd a számok tekintetében kiolvasni.
Ha már 50 éves lett az HBO, talán a néző egy kicsit komolyabb megjelenést várt a cégtől ennek kapcsán, de ezt a labdát sem tudták úgy igazán értékesíteni.
Mit várunk Magyarországon?
- 2023-ban érkezhet az első saját gyártású magyar HBO reality A sziget címmel, Magyarósi Csabával, amit Rubin Kristóf produkciós cége, a Free Monkeys Production készített. Jelenleg annyit tudni, hogy augusztusban leforgatták, és ha nem kerül a Batgirl sorsára, akkor valamikor az év első felében bemutatásra kerül.
- Magyarországon csak 2024-ben válthatja a HBO és a Discovery kombinált új paltformja az HBO Maxot, addig pedig még él a 33%-os kedvezmény azoknak, akik a platform indulásánál éltek a kedvezménnyel, viszont mivel az ajánlat az HBO Maxról szólt, így könnyen elképzelhető, hogy az új platformra nem lesz érvényes.
- Rengeteg újdonság érkezik hozzánk is, és várhatóan akár online, akár lineáris vonalon, a WBD csatornái (például Eurosport) a régióban is egyre inkább egymásba fognak kapcsolódni.
Következő részben:
- Disney helyzete, a Comact és a Hulu sorsa, illetve a sporthálózat az ESPN globális megjelenése.
- Amazon és Apple összehasonlítás, és azok jövőre gyakorolt hatásai.