Valósággal berúgta az ajtót a SkyShowtime Magyarországon, és vélhetően ilyen akcióra kevesen számítottak, és itt inkább azokra a tömegekre gondolok, akik nem követik a streaming piaci mozgásokat napi rendszerességgel. Ebből a szempontból pedig már az HBO Max vagy akár a Netflix az új streaming szolgáltatás legnagyobb ellenfele hazánkban, mégsem ettől válik a dolog érdekessé, hiszen érdemes megvizsgálni a szolgáltatásokat több szempontból is.
A cikkben ezekről lesz szó:
- Hogyan változik a modern tartalomfogyasztás?
- Milyen szolgáltatás a SkyShowtime?
- Milyen filmek vagy sorozatok érhetőek el, és mik a streaming szolgáltatások közötti különbségek?
Persze vannak jónéhányan, akik már előre dörzsölték a tenyerüket, amikor szembesültek a szerb vagy a szlovén bevezetésnél bedurrantott 50%-os kedvezmény láttán, ami még ideahaza is beszédtémát teremtett a közösségi csatornákon, és mindenki a februári magyar rajtot várta, ami végül tényleg elhozta a streaming-árazás egy új korszakát.
De mit is jelent ez azon kívül, hogy több száz új film vagy sorozat nézhető 20 deka trappista árából?
Az ember alapvetően ma már másként néz a streaming tartalomfogyasztásra, mint mondjuk tette a pandémia alatt. 2023-ban szinte természetes, hogy többen rendelkeznek 2 vagy netán 3 különböző streaming szolgáltatással, de valamilyen formában minden háztartásban legalább egy megtalálható, olyan helyeken is, ahol még mindig probléma a gyors és stabil internet elérés megteremtése. Emiatt pedig a streaming felhasználói kör két részre szakadt: Azok számára, akik már szinte mindent kipróbáltak – szkripelt és nem szkriptelt kategóriában a Netflix, HBO Max, Disney+, Amazon Prime Video, RTL+, Cinego, Filmio, TV2 Play – a nagy franchise-ok és kiemelt tartalmak megléte, illetve az összeadott platformok árazása a legfontosabb tényező. Azonban még mindig jelentős azok tábora, akik számára egy streaming szolgáltatás fenntartása is komoly kihívást jelent, és vannak olyanok is, akik nem szeretnének megválni a hagyományos tévézési szokásaiktól, és ők még bőven megelégednek egyetlen ilyen streaming előfizetéssel, ezért csak erős befolyásolás mellett lennének hajlandóak ezen változtatni.
A Skyshowtime színre lépése gyakorlatilag mindkét réteg számára olyan ziccert teremtett, amit csak nagyon kevesen hajlandóak figyelmen kívül hagyni
A SkyShowtime abban különbözik a Netflix vagy a többi streamer ajánlatától, hogy előbbiekhez képest jóval nehezebb neki ellenállni: A 990 FT-os nyitóajánlat (ami április 11. éjfélig szól) 1.500 Ft-al marad a Netflix (Alapcsomag) vagy a Disney alatt, de még egy HBO Max előfizetés is 1.300 Ft-al többet kér havonta, így egyetlen mozi-élményből táplálkozó online szolgáltatás sem tud vele erős árversenyt tartani.
Érdemes azonban felidézni, hogy egy Paramount VOD termékkel már 2018-ban is találkozhattunk Magyarországon, akkor éppen a Telekom kínálatában volt elérhető, picit más irányvonallal és szellemiséggel. Abban az időszakban a piac, és így a hazai igények is másfajta megközelítést igényeltek, ezért az akkor színre lépő Paramount+ nem közvetlen előfizetéses (DTC) streaming, hanem operátori előfizetést igénylő online videó szolgáltatásként indult harca a nézők kegyeiért.
Pedig már létezett itthon egy HBO GO, és a Netflix is bontogatta turulszárnyát a későbbi lokalizáció reményében, és már akkor is vártuk volna az akkor Viacom, ma már annak a hamvaiból építkező Paramount Global médiaóriástól valami bátrabb online megközelítést, de látva az azóta eltelt időszakot, és a most kibontakozó streaming környezetet, talán jó döntés volt eddig várni, és több szereplővel (Sky, NBCUniversal, Comcast) harcba indulni a közvetlen előfizetéses pályán, kihasználva a tartalmi kombináció összes előnyét és tartalmi jelentőségét.
A Netflixet már nem lehet megszorongatni egy új prémium csomaggal
Ahogy a fogyasztói igények, azaz a mi nézői magatartásunk is megváltozott az elmúlt 1-2 évben, úgy bukkannak fel az árérzékeny, kevésbé prémium-jellegű kombinált streaming műsortárak, amikben viszont óriási lehetőségeket találni. A SkyShowtime indulása több szempontból is vérzett: hiányos programing, széteső kép, és még kevés szinkronos műsorok jellemezték az első néhány órát, ami a második, sőt talán a harmadik napban sem biztos, hogy normalizálódni fognak. Mindentől függetlenül a platform jelenti Magyarországon az új streaming-korszak zászlóshajóját, hiszen általa olyan szolgáltatás debütált amúgy fontos és meghatározó piacokon (A lengyel és a cseh mindenképpen annak számít, és a magyar is komoly potenciált rejt), amely elsőként nyújtja a kombinált műsortárat, egymástól független és saját identitással rendelkező médiacégektől, stúdióktól.
Amikor a most bemutatott SkyShowtime platformot megpróbáljuk összehasonlítani a Netflix, az HBO Max vagy netán a Disney+ streaming szolgáltatásaival, akkor több dolgot is fel lehet sorolni, ami utóbbiak esetében egy sokkal modernebb felfogásról árulkodnak – mármint első hallásra. Ilyen például a műsortár jelentős részének UHD 4K felbontású megközelítése, a Dolby Atmos hangzás megléte, stb.
Viszont ha mélyebben belegondolunk a baráti körünk, a haveri beszólások, a közösségi csatornákon látott olvasói reakciók, és nem utolsósorban a fiókban lapuló statisztikai számok valóságába, akkor arra ébredhetünk, hogy még egy 3000-4000-netán 5000 Ft/hó-s (12-15 euro), 4K-s szolgáltatásra nem lenne kimagasló kereslet Európában – pláne nálunk, így ebben a szegmensben labdázni kezdeni a Netflix vagy a Disney-HBO kombó ajánlatával kész öngyilkosság lenne bárki részéről, főleg ha azok ekkora jelentőségű stúdiókat ölelnek fel.
Ebben a kérdéskörben persze az is szerepet játszik, hogy a fenti stúdiók továbbra is licencelni tudják harmadik félnek saját blockbuster franchise és egyéb címeiket és műsoraikat, ami ugye egy Netflix Original tartalomnál már sokkal szűkebb mozgásteret tesz lehetővé (mégsem elképzelhetetlen), és egycsapásra megváltoztatja a tartalomfogyasztási képletet.
Sokan most nyilván rögtön rávágnák azt az egyszerű magyarázatot, hogy mindent ezzel a brutálisan olcsó árazással meg lehet magyarázni, azonban az árképzésből szerezhető előny mellett még fontos tényező egy teljes paradigmaváltás is, amelyet minden szereplő igyekszik saját lehetőségei és állománya szerint megközelíteni. Így tesz a Netflix is, amely a fiókmegosztás szerelmeséből egy csapásra a fiókmegosztás ördögévé nőtte ki magát az elmúlt időszakban, és már a médiacégnél is látják, hogy semmi sem folytatódhat úgy, ahogy mondjuk 2018-2020 között, amikor még nálunk egy szerény képességű Paramount+ volt terítéken.
Mindezek fényében tehát értelmetlen is lenne, ha az elérhető tartalmakban szeretnénk összehasonlítani a különböző szereplőket, hiszen ez már tényleg ízlés kérdése, és a legtöbb lincence szerződés már átrendezte vagy a napokban rendezi át) a műsortárak kínálatát:
- Eltűnt a Netflixről a Jurassic Park gyűjtemény (ami a Netflix Krétakori tábor animációjára nem vonatkozik) és néhány Mission Impossible film, a Múmia sorozatot pedig ma látjuk utoljára a platformon. Hasonlóan jár majd Ben Afflek és Morgan Freeman thrillere a Rettegés arénája, ami majd február 29-én hagyja el a Netflix műsortárát. Ez alól viszont kivétel a Kapj el ha tudsz (Dreamworks Pictures) vagy a Szövetségesek Paramount Pictures) amik viszont még ebben a hónapban várhatóan biztosan ott maradhatnak.
- A Becstelen brigantyk (Universal) vagy a Gladiátor (Dreamworks és Universal Pictures) is párhuzamosan elérhetőek a Netflix és a SkyShowtime műsortárában, (itt a szinkorn meléte a különbség), ráadásul utóbbi esetében térbeli hangzással is élvezhetjük az Oscar-díjas alkotást.
- Ellenben az HBO Max megtartotta például a 2015-ben kiadott Mission Impossible – Titkos nemzet filmet szinkronnal, ami szintén szinkronos változatban megtalálható a SkyShowtime kínálatában is, és hasonló történt az alap 1986-os Top Gun filmmel is. De például a SkyShowtime rendelkezik a Sikoly gyűjtemény első és harmadik filmjével, azonban a Sikoly 2020 most pénteken érkezik az HBO Maxra (ráadásul másodjára), kihagyva az anyaplatform exkluzivitást.