Magyarországon elsőként számoltam be róla, hogy a Netflix néhány országban, például Romániában is csökkentette az előfizetési árat, amire Európában eddig soha nem volt példa, és már eddig is komoly veszteséget jelenthet a cég számára. Mindez egy nappal azelőtt történt, hogy a SkyShowtime többek között elindult Magyarországon és Romániában is, így elég egyértelmű, hogy a két dolog összefügg egymással.
Érdemes viszont utánaszámolni, hogy számszerűsítve mit jelenthet ez a Netflix számára
Azt tudjuk, hogy Romániában csak az alapcsomagra vonatkozik a csökkentés, viszont például Horvátországban az összes csomagra érvényes. A előbbi áraival számolva ez előfizetésenként (Alapcsomag) 2 dolláros veszteség/előfizetés, míg az új horvát árképzés esetében az összeg összességében jelentősebb, mivel az Alap csomag 7,99 helyett 4,99 euró, a Standard 9,99 helyett 7,99 euró, a Prémium pedig 11,99 helyett 9,99 euró lett.
Ezen kívül még Bulgáriában, Albániában, Észak-Macedóniában, Szerbiában, Szlovéniában, Bosznia-Hercegovinában is hasonló lépésre szánta rá magát a streaming szolgáltató. Bulgáriában szinte azonos az előfizetői díjcsökkenés Horvátországhoz, így ott is 2 dolláros vesztesége keletkezik a cégnek minden értékesített csomag után, amióta a SkyShowtime elindult az adott országban.
Bulgáriában például a piac 31%-át a Netflix birtokolja, utána következik az HBO Max 16%-os részesedéssel, viszont a Netflix nem közöl országokra lebontott előfizetői számokat, ezért csak megközelítő adatokra támaszkodhatunk. Mindezeket figyelembe véve, mondjuk a FlixPatrol adataival számolva- ami nem számít hivatalosnak, akkor Horvátországban 200 ezer, Bulgáriában 200 ezer, viszont Romániában 1 millió fiókot érint az olcsóbb Netflix. Utóbbi esetében csak az Alapcsomag ára csökkent, viszont ez a legnépszerűbb opció a piacon, így a fentebb említett két dolláros csökkenés itt is fájó pont lehet a Netflix számára.
Hazai előfizetői díjcsökkentésről egyelőre nem érkeztek hírek, és ugyan rákérdeztem a Netflix hazai képviseleténél, egyelőre nem kaptam választ az esetleges későbbi megjelenésről.
Amennyiben az elérhető hivatalos információkból indulunk ki, akkor is millió fölötti lehet az a szám, akiknek a Netflix csökkentette az előfizetői díját csomagonként két dollárral, február 14.-e óta. Az időpont pedig kísértetiesen egybevág a SkyShowtime adott országok piacaira történt belépésével, ami egy rendkívül vonzó ajánlatot, és vele egy extrém olcsó díjszabást eredményezett.
A Netflix főként olyan országokban kényszerült árcsökkentésre, ahol a piac meglehetősen árérzékeny, ami persze Magyarországon is megfigyelhető, viszont érezhetően még kivárnak, és talán később születik majd döntés az előfizetői díjak csökkenéséről.