Netflix: Így lett a gyengébb műsorokból újra növekedés

A Netflix tegnap éjjel közölte a 2023-as év első negyedéves pénzügyi jelentését, ami a száraz adatok mellett sok újdonsággal is szolgált, ami már inkább kapcsolódik a szórakozási élményünkhöz vagy új műsorok megjelenéséhez.

A streaming óriás tegnapi eredményeit már csak azért is várhattuk különösképpen, hiszen éppen tavaly ilyenkor jött a hidegzuhany: 12 év után előfizetőket vesztett a Netflix, jönnek a reklámok, illetve éles harc folyik majd a jelszómegosztások visszaszorítása érdekében. Azóta persze sok dologban puhult ez a helyzet, és a 12 hónappal ezelőtt tapasztalt enyhe előfizetői apadást felváltotta a helyenként masszív gyarapodás (2022 Q4), és vannak olyan korábban megfogalmazott célok, amikre még mindig várni kell, bár ez esetben sokan inkább örülhetnek a cég kivárásának.

Netflix

Ha pusztán a számok oldaláról nézzük a dolgokat, akkor a Netflix ismét erősíteni tudott az előfizetői táborán, ami 5 százalékos emelkedés mellett 1,75 millió új regisztrált fiókot jelent, ami picit alulmúlta az elemzők által várt 2,006 milliós számot. Ennek ellenére az összesen látható 232.5 millió globális Netflix előfizető továbbra is a streamer elképesztő piaci erőfölényét igazolja, és ugyan számtalan problémával kell a cégnek megküzdeni – ide sorolhatóak a megváltozott néző szokások, az ingatag gazdasági környezet vagy a versenytársak stratégiai irányváltásai, a növekedés Reed Hastings nélkül is igazolva látszik.

A jelentős emelkedésnek azonban ára is van, így a Netflix kénytelen néhány dologtól megválni, ami egykor a cég alappillérének számított. Így például 25 év után bezár a DVD kölcsönzéses üzletága, ami hosszú évekig határozta meg a cég alapjait és azt a pénzügye és technológiai hátterét, amelyből végül az igazán jövedelmező streaming üzletág is felépülhetett.

A március 31-én zárult negyedévben a Netflix 1,31 milliárd dolláros, részvényenként 2,88 dolláros bevételről számolt be, tegnap éjjel szemben az egy évvel korábbi 1,6 milliárd dollárral, ami akkor részvényenként 3,53 dollárt jelentett. A bevétel így 8,16 milliárd dollárra nőtt az előző évi 7,87 milliárd dollárról, tehát a cégnek továbbra is meglehetősen stabil az anyagi háttere, ami a többi versenytársnál már nem igazán mondható el.

A fenti felsorolás már csak azért is különösen figyelemreméltó, hiszen a Netflix egy olyan negyedéves periódusban produkálta, amelyben már nem Reed Hastings a cég vezérigazgatója – helyét társbérletben Greg Peters (korábbi tartalmi felelős) és Ted Sarandos vette át, és a programing kínálatában sem akadt olyan kiemelkedő alkotás, mint korábban a Wednesday, a Stranger Things, a Tiger King, a Squad Game vagy a Tőrbe ejtve 2.

A Netflix 2023-as filmes programing felhozatala 49 filmből áll, ami több mint 50%-kal kevesebb, mint a 2022-es listája, és ha figyelembe vesszük az elmúlt 3 hónap címeit, alig találni olyan alkotást, ami kiemelkedő nézettséggel rendelkezne.

A bejelentés során a streamer arra is felhívta a figyelmet, hogy a reklámokkal támogatott előfizetői csomag (Ad Supported Tier) sikeres és egyre inkább fajsúlyossá válik a Netflix kínálatában, ezért javítanak a minőségén, illetve egyre több licence vonatkozik majd az opcióra, így nem kell majd nélkülözni olyan címeket, mint a Kártyavár vagy a Peaky Blinders, ami egyelőre a hazai piacra nem vonstkozik.

A jelszómegosztás is hatékony a bevezetetett piacokon, viszont a cég szeretne több adatok kapni a később finomításhoz és a szabályozás kiterjesztéséhez, ezért a szélesebb körű elterjedését elhalasztották nyárra, várhatóan a következő adatszolgáltatáshoz igazítva.

Most úgy tűnik, hogy a Netflix nem csökkenti tovább az előfizetői árait, így a bolgár vagy a horvát példát vélhetően már nem terjesztik ki például Magyarországra, ami viszont azt is előre vetítheti, hogy hamarosan nálunk is megjelenik a reklámokkal támogatott olcsó opció.

Teszett a cikk? Csatlakozz a Facebook oldalhoz, kövess Twitteren vagy a Google Hírekben is, hogy mindig értesülj a legfrissebb újdonságokról.