Amikor néhány napja a Media1 hírportál megírta, hogy az RTL Magyarország túllicitálta a közszolgáltai M4 Sport csatornát a Bajnokok Ligája közvetítés megszerzésénél, már lehetett sejteni, hogy a kereskedelmi csatorna a BL sportközvetítés szent grálját nem (csak) a lineráis csatornájára szánja. Mint azóta kiderült, az RTL vezérigazgatója egy Forbes interjúban megerősítette, hogy a meccsek többségét valóban non-linear vonalon az RTL+ streaming platformjára szánják, azonban az A-csomag sugárzása majd csak a 2024/2025-ös Bajnokok Ligája szezonra szól, így van még idő a részletek kidolgozására, viszont már így is sok dologgal számolhatunk.
Mennyibe kerülhet majd a Bajnokok Ligája az RTL+-on?
Elsőként érdemes tisztában lenni azzal, hogy mit is jelent az RTL Magyarország számára a Bajnokok Ligája 2024/2025-ös szezonjára szóló A-közvetítési csomag, és ez miben jelent mást az eddig megszokottakhoz képest. Az egyszerű néző számára nem túl nyilvánvaló, hogy a jelentősnek számító sportközvetítések, tehát az UEFA Bajnok Ligája közvetítés is különböző csomagokba vannak pakolva, és ezekhez a csomagokhoz különböző jogok tartoznak, amik kiterjednek a lineráis és a non lineáris, azaz a streaming sugárzásra. Ebből létezik A-csomag (A1 és A2) és B-csomag, és mivel az RTL az előbbit teljes egészében, illetve a B-csomag digitális jogait szerezte meg, így ők választhatják majd ki, melyik meccset adják élőben az anyacsatornán (lineárisan), de valamennyi találkozó rendelkezésükre áll online is, ami azt jelenti, hogy akár mind a 189 meccs nézhető lesz online.
A 2023–2024-es UEFA-bajnokok ligája legfontosabb változásai:
- 32-ről 36-ra növelik a résztvevő csapatok létszámát
- Az eddig megszokott őszi csoportkört egy új rendszerű egységes alapszakasz, másnéven ligaszakasz váltja fel.
- Minden csapat nyolc-nyolc-nyolc meccset játszik riválisai ellen.
- Minden csapat négy hazai és négy idegenbeli összecsapáson lesz érdekelt, az ellenfelekről pedig sorsolás dönt.
- Az ligaszakasz végén a tabella első nyolc csapata egyenesen a nyolcaddöntőbe jut. A 9-24. csapat külön meccset vívnak majd a legjobb 16 közé kerülésért
Vidus Gabriella az RTL vezérigazgatója a fentebb említett interjúban arról beszélt, hogy 2024-ben kezdődő új BL szezonban több meccs lesz, és a bonyolult, új őszi naptár egyik jelentős változása televíziós szempontból az, hogy az utolsó meccsek újra izgalmasak lehetnek szemben azzal, amit mostanában tapasztalhatunk az utolsó, sok esetben már nem sok téttel bíró meccseken, igaz azért erre is akad ellenpélda, és ezt készültek üzletileg is lemodellezni.
A csomag óriási televíziós értékét az is kellőképpen bizonyítja, hogy hazánkból 6 ajánlat érkezett, amelyben az UEFA azt is vizsgálta, hogyan fogják a megszerzett jogokat felhasználni: azaz milyen felületekre terveznek, azoknak milyen az elérésük, és milyen lineáris csatornákat használnak. Az is sokat számít, hogy a pályázóknak milyen digitális szolgáltatásaik vannak, milyen marketingkommunikációt alkalmaznak és mindezt rengeteg adattal és számmal alá is kell támasztani. A Media1 korábban bennfentes információkra hivatkozva 9-11 millió euróra becsülte a csomag piaci értékét, amit az RTL vezérigazgatója nem erősített meg, azonban nyilvánvaló, hogy a csatornának igen mélyen a zsebébe kellett nyúlni a legnagyobb csomag megszerzéséért, amit Vidus Gabriell szerint sem lehet pusztán a reklámokból finanszírozni, és a kezdetek óta úgy építették fel az üzleti modellt, amiben az RTL+-ra hárul a vezérszerep.
Sokaknak meglepő lehet az is, hogy a nyilatkozatban említésre került a Canal+is, amely egyes források szerint szintén pályázott a 2024/25-ös BL közvetítések magyar piacra szóló jogaiért, viszont alul maradt a hazai kereskedelmi csatornával szemben. A francia kereskedelmi csatorna viszont már egy ideje igen aktívan építkezik például a szomszédos Szlovákiában vagy Csehországban, és ezeken a piacokon már megszerezték a szintén nagyon értékes Premier League meccsek jogait, és már tervben van a magyarországi vagy romániai terjeszkedés is. Ahogyan arról elsőként beszámoltam, a magyar piacon a Direct One révén, az M7 Group részeként már tárgyalásokat folytat hazai szereplőkkel a Canal+ bevezetéséről, így annak sportcsatornája a Canal Sport is beléphet a hazai sportközvetítési piacra, még ha a BL jogokkal még jópár évig nem számolhatnak.
Az RTL Magyarország számára viszont óriási lehetőség az értékes sportközvetítési jog megszerzése, ami nem csak a TV2 Csoporttal folytatott versenyben lehet egy döntő tényező, de katalizálhatja az RTL+ streaming felület hazai terjeszkedését is, amely 2024-től az első olyan valódi közvetlen (direct-to-consumer) előfizetéses streaming szolgáltatás lehet, amelynek programing kínálatában a sport kiemelt szerephez juthat.
Ez lehet az RTL+ koronaékszere, ami rendkívül vonzóvá teszi az előfizetők számára
A vezérigazgató azt is kiemelte, hogy az új üzlet jó alap lehet arra, hogy az eddigi, főként fikciós és reality műsorokkal rendelkező műsortárat kiegészítsék sporttal, ami nem egy sportelőfizetés lesz, hanem egy streaming előfizetés, amiben sport is van, amire hazánkban nem igen van példa, mivel a TV2 Play nem közvetlen előfizetéses streaming szolgáltatás. Viszont ehhez nagyon hasonló modellre épülve sikeresen működik például Amerikában a Peacock – amelynek műsorstruktúrája és elérhető programing kínálata kísértetiesen hasonlít már most is az RTL+ szándékaira, amely a BL 2024/2025-ös közvetítésének megszerzésével könnyen felpörgetheti a jelenlegi 300 ezres előfizetői táborát.
Az RTL+ Peacock összehasonlítása azért is lehetne kézenfekvő, hiszen az előbbi által használt Bedrock platform jó alap lehet a további bővülésre, és ha a hazai kereskedelmi csatornának beválik az üzlet, az a hazai erőviszonyokat is jelentősen átformálhatja. A Peacock az egyik legdinamikusabban fejlődő streaming szolgáltatás Amerikában, ami az angol Premier League meccsek heti közvetítésének is köszönhető, igaz számukra nem áll rendelkezésre a legnagyobb csomag, így több meccs az NBC Sport vagy az ABC lineáris csatornáira került. Viszont az is nyilvánvaló tény, hogy a sportok streaming platformokba történő beépítését szinte valamennyi televíziós hálózat prioritásként kezeli, ami nem csak a nagy piacokra jellemző, de az említett Canal+ mellett a holland Zigo Sport is példaértékű lehet.