Hiába a jelszómegosztás elleni szankció, és az előfizetők felhasználási szokásainak a szűkítése, a nézők többsége még mindig a Netflixet választja, ha új filmet vagy sorozatot keres – derült ki a Kantar elmezőcég új kutatásából, amelyben arra is fény derül, hogy a Discovery+ egymaga is képes kimagasló keresetet nyújtani a piacon.
A brit elemzőcég adatai szerint az Amazon Prime Video, az Apple TV+ és a Discovery+ érte el a legnagyobb növekedést a június 30-ával zárult második negyedévben. A cég Entertainment on Demand szolgáltatásának adataiból többek között az is kiderül, hogy az amerikai háztartások 4%-a használt új streaming szolgáltatást az év második negyedévében, ami az előző negyedévi 6%-hoz képest, ami összhangban van a szezonális trendekkel.
Mint emlékezetes, éppen a Műsoron oldalán jelent meg a hazai piacra vonatkozó friss GKID elemzés, amelyben nálunk toronymagasan vezet továbbra is a Netflix, és a HBO Max mögött a 2022 júniusában megjelent Disney+ tudott a leginkább erősödni.Viszont a szintén újoncként érkező (2023 február) SkyShowtime mögött éppen az Amazon Prime Video erősödésére számított meglepőnek, hiszen a tengerentúli domináns marketing a hazai digitális térben szinte láthatatlan a felhasználók számára, mégis 10 hónap alatt 118 ezer új előfizetővel tudott gyarapodni.
Visszatérve az Kantar felmérésére, az Apple TV+ piaci részesedésének növekedését részben a saját gyártású Ted Lassonak köszönhetjük, amely júniusban a legnézettebb SVOD cím volt a tengerentúli piacon, amelyet a Netflixen futó Manifest, és odakint a Peacock platformon, – nálunk viszont a 4. legnépszerűbb SkyShowtime-on látható Yellowstone követ.
Ami további meglepetés lehet, hogy a Kantar felmérése szerint a Discovery+ 2023 második negyedévében az előfizetői arányt tekintve a piac leggyorsabban növekvő előfizetéses streaming (SVOD) szolgáltatásai közé tartozott, annak ellenére, hogy a Warner Bros Discovery anyacég a tartalmait részben egyesítette egy új Max elnevezésű platformba, amely az HBO Maxot váltotta Amerikában.
Ennek egyik oka az lehet, hogy a WBD meghagyta önmagában a Discovery+-t is az amerikai piacon, továbbá a Maxban állítólag sokkal kevesebb műsor található, mint az önálló platformjában. Úgy tudni, hogy a Max május 23-i indulásának időpontjában a Discovery+ több mint 700-zal több tartalommal rendelkezett, mint Max, ami összesen közel 8000 epizódot jelent.
Ahogyan azt korábban is megírtam, a WBD-nek nem állt szándékában minden tartalmat a Discovery+-ról a Maxra azonnal áthelyezni, de ez az egyenlőtlenség eléggé szembetűnő, és jelenleg még arról sem tudni, hogy a várhatóan a magyar piacra megjelenő új Max platform – ami nálunk is leváltja majd a jelenleg is használatos HBO Max szolgáltatást-, milyen programing stratégiával fog elindulni. Vélhetően ennek csupán egy részére lehet majd reálisan számítani, tekintettel arra, hogy a Warner eddig is szelektálta a teljes portfólió régiós megjelenéseit.
További érdekességekkel is szolgál a Kantar felmérésének azon része, ami a felhasználók viselkedésére is kitért. Ugyanis az Amerikában élő streaming-fogyasztók (hasonló felmérés a hazai piacra nem készült) 34%-a választja a Netflixet – ha új filmet vagy sorozatot keres, és talán már nem jelent meglepetést, hogy ebben az összevetésben is az Amazon Prime Video végzett a második helyen, amelyet a felhasználók 13%-a keresi fel célirányosan új tartalom keresésre. Itt lényegesnek számít, hogy ez a szám kifejezetten arra vonatkozik, amikor egy néző célirányosan új tartalom keresésére használja az adott szolgáltatás, és ebben a számban nem jelennek meg azok, akik egy adott tartalom vagy kedvenc miatt választanak streaming szolgáltatást, esetleg egy lineáris csatornát követnének, hiszen például a Peacock vagy a Paramount+ tematikus vagy regionális csatornái esetében erre is van lehetőség.
A Netflix a napokban mutatta be új mobilokra tervezett új funkcióját, és frissítette 2023 második negyedévére vonatkozó friss pénzügyi és előfizetői adatait, amikben a várakozások szerinti új növekedésről, és a jelszómegosztást visszaszorító intézkedések sikeréről számolt be. Ezek szerint ebben a negyedéves periódusban 5,89 millió új előfizetőt szerzett, így a globális előfizetői száma elérte a 238.39 milliót. Az UCAN (USA és Kanada) régióban 1,17 millió, az EMEA-ban 2,43 millió új előfizető keletkezett, mindez a jelszómegosztást tiltó intézkedések nyomán, ami elképesztő siker, hiszen egy éve, 2022 hasonló időszakában még 1,3 millió előfizetőt veszítettek az amerikai kontinensen.