Alig egy évvel az amerikai indulás után, 2023. novemberében az öreg kontinensre is megérkezik a Disney+ hirdetésekkel támogatott (Ads on Disney+), ami jelentős változást eredményez majd az európai nézőknél, viszont a hírek szerint az árak nem emelkednek, nem úgy az amerikai piacon.
A Disney hirdetésekkel támogatott előfizetői csomagja 2022 decemberében indult el az USA-ban, ami megelőzte a Netflix hasonló alapú csomagját, ami tulajdonképpen egyfajta elismerése volt a „hagyományos” streaming ellehetetlenülésének. Már akkor arra lehetet számítani, hogy a lehetőségekhez mérten szűkösre szabott alap előfizetői árakkal, nem igazán lehet működtetni a streaming szolgáltatásokat, így muszáj visszanyúlni a lineáris térben már bevált hirdetésekhez is. Ezek szolid módon jelennek meg az egyes műsorok előtt vagy között, és a reklámbevételekkel szerzett plusz forrásokkal már nem csak a befektetőket lehet megnyugtatni, de sokkal kiszámíthatóbbá teszik a teljes iparág működtetését, amelynek időközben még több problémával kell megküzdenie.
A gyártási költségek megugrása, és a hollywoodi sztrájkok mentén égetően szükség van egy stabilabb iparági légkör megteremtésére.
A Disney körül pedig hetek óta forr a levegő. A vezetői székbe tavaly visszatérő Bob Iger a múlt hónapban Sun Valley-ben az Allen & Co. éves konferenciáján úgy fogalmazott, hogy a lineáris televíziózás már nem központi szerep a cég számára, és partnereket keres az ESPN hatékony működtetésére, mivel a cége a streaming irányába fordul – mintha nem ezt látnánk az elmúlt években.
Emelett pedig élesen bírálta a SAG-AFTRA és a WGA sztrájkoló képviselőit, miszerint a követeléseik nem reálisak, amik komoly károkat okozhatnak az egész nemzetgazdaságban. Iger ezen kijelentése hatalmas vihart kavart Hollywoodban, hiszen korábban éppen egy vaskos, 2026-ig szóló szerződést írt alá kinevezésének a hosszabbításáról.
Ilyen viszonyok között érkezett a hír, hogy a Disney+ egy magasabb fokozatra kapcsol. Ennek egyik része, hogy Amerikában jelentősen emelkednek a szolgáltatás előfizetői árai, és az érvényben lévő alap – tehát nem hirdetésekkel támogatott Disney csomag (Disney Premium) 10,99 dollárról havi 13,99 dollárra változik, ami magával rántotta a Hulut is, amelynek a hasonló verziója 14,99 dollárról 17,99 dollárra változik havonta.
Európában is változásokra kell számítani:
2023. november 1-jétől az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Svájcban, Olaszországban, Spanyolországban, Norvégiában, Svédországban és Dániában bevezetésre kerül a hirdetéses csomag (Ads on Disney+), és belép a képbe az Amerikában már megtalálható Disney+ Premium, ami gyakorlatilag a nálunk most megtalálható Disney+, ami csak nevében különbözik a hirdetéses változattól. Az ígéretek szerint az árakat Európában egyelőre nem fogják emelni.
Érdekesség lehet még, hogy éppen tegnap jelent meg egy terjedelmes elemzés a Disney felvásárlásáról, és a potenciális vevő éppen az Apple lehet, ami ugyan nem akar egy teljes stúdiót megvásárolni, azonban Iger az elmúlt hónapokban tett kijelentéseivel éppen úgy próbálja felszabdalni saját vállalatát, amely egy bizonyos pont után már felkeltheti a 62 milliárd dollár készpénzzel, és hatalmas tőkebeáramlással rendelkező almás cég figyelmét.
Bob Iger tegnap egy befektetői értekezleten arról is tett említést, hogy még ebben az évben megváltozik a Disney+ felhasználói szerződése, és elindítják a jelszómegosztások visszaszorítását, ami majd 2024-ben válik esedékessé. Arról nem beszélt, hogy pontosan mennyien osszák meg a jelszavukat, de Iger szerint a szám jelentős. A vállalat már rendelkezik a Netflixhez hasonló jelszómegosztást megakadályozó technikai feltételekkel, de további részleteket már nem közölt a cégvezető.
A Disney+ hazai árai nem változnak. Marad a havi 2.490 Ft/hó vagy éves szinten a 24.900 Ft