Az HBO Max a Warner filmek elsődleges otthona, ami sokaknak jelent igazán vonzó ajánlatot, ha népszerű blockbustereket szeretnének látni streamingen, egyre jobb minőségben.
Meglehetősen rögös út vezetett addig az állapotig, hogy a ma ismert HBO Maxon olyan sikerfilmeket láthassunk akár 4K UHD minőségben, mint a Dűne – amelynek a folytatását éppen a napokban halasztották 2024-re, illetve a Mátrix: Feltámadások. Talán sokan emlékeznek még Jason Kilar nevére, aki az HBO Max 2020 májusi indulást követően azért harcolt szinte tűzzel és vassal, hogy a Warner filmek a korlátozott mozis premierrel egy időben történő azonnali HBO Maxos megjelenésével tudjon versenypozíciót nyerni streaming szolgáltatásának, az akkor éppen javában bontakozó streaming versenyben.
Azóta persze már tudjuk, hogy ez mekkora áldozatokat is követelt a csúcsokat döntő, mégis identitás válságban tengődő stúdiótól.
Ma már nyílt titoknak számít, hogy a pandémia időszakában hozott döntések jelentősen hozzájárultak a nagy stúdiók és médiahálózatok méretes eladósodásához, ami tulajdonképpen az elmúlt másfél évben kezdett iszonyú teherként nehezedni a szolgáltatói döntésekre, amik jelentős dolgozói leépítésekhez, visszafogott költségvetéshez, ráadásul olykor drasztikusnak ható tartalmi kivonásokhoz vezetett.
Emlékezzünk csak a hazánkban immár a SkyShowtime-on elérhető A besúgó sorozatra, vagy egy kompletten leforgatott szuperhős DC-filmre a Batgirl-re, és akkor még a Westworld, a The Nevers vagy A farkas gyermekeinek a kigyomlálásáról még nem is beszéltünk (utóbbi kettő egyébként már ‘”részben” Roku Originalként azonosítható), ahogyan A besúgó is megkaphatta a maga SkyShowtime Exclusive címkéjét, újra meghódítani a világot.
A károk mértékét most még nehéz lenne megbecsülni, mégis joggal reménykedhetünk abban, hogy a szórakozásunkat szolgáló streaming iparág egy új és sikeres időszámítása kezdődhet meg rövidtávon, ami ugyan nem hasonlítható a korábban tapasztalt idill olcsó, és szinte megszámlálhatatlan mennyiségű tartalmakkal járó állapotokhoz, tartalmi értéke viszont talán mégis meghaladhatja majd az előzményeket, hiszen egy sokkal inkább koncentráltabb, felhasználó szempontból is okosabb, továbbá gazdasági vonatkozásában pedig egy fenntarthatóbb állapothoz vezethet, amiben a filmek és sorozatok mellett a prémium reality (mint például A híd televízió fejlődéstörténeti jelentősége) és a sport is megkaphatja a maga érezhetően színvonalas irányvonalát. (a látványvilágról már nem is beszélve)
Az elmúlt 3 és fél évben több médiahálózati vezető bicskája is beletört már, a streaming aranykorának vélt időszak hibás értelmezésébe, és a már említett Jason Kilar, Bob Chapek látványos távozása, és az előttünk zajló tartalmi és szolgáltatói összefonódások (Warner Bros Discovery) sora az elkövetkező egy évben még tovább bővülhet (lásd Disney és Apple).
Jogosan merülhet fel a fejedben kedves olvasó, hogy mikor érkezünk meg addig az állapotig, amikor a streaming szolgáltatók műsortáraiban aktuálisan fellelhető tartalmak nem kerülnek ki egyik napról a másikra, és egy viszonylag stabil lineup fogadhatja azokat az előfizetőket, akik akár egy évre is beruháznak egy-egy ilyen műsortár elérésébe.
Sajnos azt kell mondanom, hogy ilyen 100%-osan fix címekkel rendelkező műsortárak valószínűleg soha nem lesznek, azonban nincs okunk elkeseredni. A legtöbb streaming szolgáltató arra törekszik a közép-európai régióban (közte Magyarországon is), hogy olyan műsortárak alakuljanak ki, amelyekben állandóan megtalálhatóak legyenek az adott platform mögött álló médiahálózat ikonikus alkotásai, és ezeket a filmeket és sorozatokat igyekszenek akár hosszú évekig (vagy évtizedekig?) fenntartani az előfizetőknek, persze a már korábban általam is említett természetes tartalmi fluktuáció megtartásával.
Mindez a business as usual jelenség egy jól bevett módszere, ami voltaképpen a streaming iparág megszokott ügymenete, hogy bizonyos mennyiségű tartalmakat folyamatosan cserélnek annak érdekében, hogy mi nézők állandóan friss tartalmakat lássunk – ilyen lehet a héten az új sorozat a Twisted Metal (HBO Max), a hamarosan érkező Poker Face (SkyShowtime) vagy A törvény embere: Detroit Dzsungelében (Disney+).
És ahogyan a Netflix esetében is többször jeleztem: nem minden tartalom távozik örökre, sőt vannak olyan esetek, amikor egyes tartalmak csak papíron búcsúznak – hiszen minden egyes licence jognak van egy pontosan meghatározott lejárata, ami akár 23:59 perckor aktiválódik, aztán 00:00-kor egy másik szerződéssel máris folytatódik.
Érdemes követni a Műsoron Facebook vagy X (korábbi Twitter) felületét is, hiszen állandó hírekkel, friss megjelenésekkel és érdekes háttéranyagokkal szoktam segíteni a szórakozásotokat. Keresd a Műsoron Zoli csatornáit minden eszközön.
Hasonló jelenség lesz a Dűne vagy a Mátrix: Feltámadások Warner Bros. filmek esetében, amiről az elmúlt hetekben számtalan cikk jelent meg – miszerint hamarosan elhagyják az HBO Max műsortárát, azonban a Warner Bros. Discovery hazai sajtófőnöke megerősítette a kérdésemre, hogy például a Dűne továbbra is hosszútávon elérhető marad a nézők számára, és csupán itt is a már említett iparági ügymenet játszódik le, ami teljesen megszokott dolog akár Amerikában is.
A Dűne 4K változata nem távozik szeptember 8-án az HBO Maxról.
Update: Visszatér holnaptól a Mortal Kombat is, és valószínűleg a Mátrix: Feltámadások is újraaktiválódik, de erről még később rövid posztban is beszámolok.
Tehát semmiképpen sem kell aggódnunk, hogy aktív előfizetésünkkel az említett filmekről lemaradnánk. Ráadásul a két film mellett a Mátrix trilógia is 4K UHD minőségben élvezhető a platformon.