Állandóan visszatérő kérdés, hogy tervezzünk 2024-re, ha minden új filmet vagy sorozatot látni szeretnénk streamingen, ráadásul a sport is érdekel? Netflix, az új Max vagy állandó keresgélés?
Korábbi cikkemben arról volt szó, hogyan változik meg a tartalomfogyasztás 2024-ben, milyen újdonságokra számíthatunk a hagyományos lineáris televíziózásban, és ez miként kapcsolódik majd össze a streaminggel.
Most a tudatos streaming csatornák válogatásáról lesz szó, amit tulajdonképpen maguk a streamerek, vagyis a stúdiók és nagy hálózatok is szeretnének egyetlen csomagban (streaming termékben) beköltöztetni a nappalinkba, de ezeknek az ajánlatoknak – (elsőként az új Max platformnak az árazása majd csak hetek múlva lesz nyilvános), lesz egy nagyobb réteg számára vonzó és olcsóbb változata is, amiket jól lehet majd kombinálni a jelenleg is elérhető szolgáltatásokat, így a tartalmi kínálat egy jelentős része reálisan ugyan elérhető lesz, igaz némi kompromisszumok árán.
Magyar streaming, tudatos tervezéssel
Picivel könnyebb dolgunk lenne, ha a már bejáratott valamennyi opciót elérhetnénk Magyarországról is, hiszen a Netflix, a Disney, a Warner – sőt január végétől már az Amazon is kínál reklámmal támogatott változatokat (itt némi turpiság, hogy tulajdonképpen az Amazon brutálisan megemelte a Prime Video árazását, és csupán a reklámokkal támogatott AVoD változat kerül majd annyiba, mint a jelenlegi – kivétel nálunk – szerk.), amiket olyan FAST – tehát reklámokkal támogatott INGYENES csatornákkal egészíthetünk ki, amik semmilyen módon nem terhelik meg a platform rezsi (digitális rezsi) kiadásunkat.
Viszont jelenleg Magyarországon egyetlen, a nyugati trendekhez hasonlító, és reklámokkal támogatott streaming csomag sem érhető el, és ettől talán kivétel a még néhány hétig előfizethető Eurosport Prémium csomagja, ami a lineáris (és nem a külön prémium) közvetítéseknél nyújt még a különböző műsorok mellé reklámokat. Viszont maradjunk az eredeti nyomvonalon, és vegyük át, hogy milyen lehetőségünk lesz 2024-ben, hogy olcsóbban megússzuk a kedvenc tartalmaink elérését.
Ha csak filmekre és sorozatokra vagyunk kíváncsiak, akkor is már szép számmal válogathatunk közvetlen előfizetéses streaming szolgáltatót. Ilyen például a Netflix, az HBO Max (majd Max), a Disney+, a SkyShowtime, az Amazon Prime Video, az Apple TV+, az RTL+ (a TV2 Player nem DTC), a Filmbox+, a Cinego, a Filmio. vagy éppen Mubi. Ezek a változó minőségű műsortárak rendelkeznek exkluzív, saját gyártású tartalmakkal (filmek, sorozatok dokumentumfilmek vagy reality-k), és vannak kizárólagos vagy megosztott licencelt műsorok, amik eltérő lokalizációs opciókkal rendelkeznek.
A Netflix például több olyan blockbusters-t – Top Gun: Maverick vagy népszerű sorozatot is bevásárolt az elmúlt időszakban – például
- Yellowjackets (Túlélő játszma),
- Ballers (Nagypályások),
- Yellowstone
- a Gossip Girl (A pletykafészek)
- vagy az Band of Brothers (Elit alakulat),
amelyeknek nem rendelkezi teljes magyar specifikációjával, és ezeket jellemzően teljes régióra vásárolta meg, egységes és olcsóbb csomagban. Ennek egyetlen problémája, hogy akik az említett műsorokat magyar szinkronnal szeretnék megtekinteni, azok csalódni fognak, hiszen kizárólag magyar felirattal érhetőek el, és a magyar szinkronos nézéshez szükség lesz azoknak a streaming platformoknak az előfizetésére, amelyek rendelkeznek a teljes lokalizációs képességgel.
Viszont akiknek a szinkron megléte nem annyira fontos, a Netflix már önmagában is igen vonzó ajánlatnak tűnik, hiszen a nagy számú saját gyártású műsorok mellett szinte hetente vásárolnak ehhez hasonló címeket a többi, hazánkban is elérhető streamertől, amelyek megnézéséhez immár nincs szükség másra, csak egy alap Netflix előfizetésre, akár havi 2.490 Ft-ért.
Ezzel pedig rengeteget lehet spórolni hosszútávon, sőt akár arra is lehetőséget biztosít, hogy ha tetszett az adott műsor feliratosan – de mondjuk tovább néznénk netán szinkronnal – akár a hasonló tartalmakkal együtt, akkor elég csak az eredeti tulajdonos csomagjára, például a Yellowstone esetében a SkyShowtime-ra, az Elit alakulat esetében pedig az HBO Maxra előfizetni.
Érdemes tehát elgondolkodni azon, hogy hosszútávon csak egy streaming szolgáltatásra fizessünk elő viszonylag állandó bizalommal, ami lehet az említett Netflix vagy a tavasszal érkező új szuperplatform a Max is – ami számos linerási csatornával is bővülni fog, és a többit a megtekintett vagy mások által ajánlott címek alapján válogatjuk, havi rendszerességgel.
Viszont azok számára, akik különösen szeretik a western tartalmakat – és csupán időszakosan szeretnének egy kis változatosságot csempészni a streaming felhozatalba, azok számára a SkyShowtime lehet az elsőszámú befutó, és ez igaz olyan kedvelt franchise márkákra is, mint a Star Wars vagy a Marvel, itt viszont a Disney+ kerül a fő kalapba, és azt kombináljuk akár magyar filmekkel (Filmio) vagy művészfilmekkel (Mubi)
Legyen csak pár száz műsor nálad, amit valójában meg is tudsz nézni, kényelmesen
Az elsődleges szempont az, hogy ne tévesszen meg minket a tény, hogy ha valamennyi szolgáltatásra előfizetünk, akkor több ezer vagy akár tízezer tartalmat is megnézhetünk, hiszen a tapasztalatok szerint a legtöbb műsort soha az életben nem fogjuk elindítani sem, és jó esetben is, heti néhány tucat fog az átlag nézőnek beleférni az idejébe, így pedig a tudatos streaming választás döntően segíthet optimalizálni a platform rezsit, vagyis a streaming kiadásinkat, amik a digitális rezsinek csak egy részét teszik ki.
A sport streaming esetében érdemes eldönteni, hogy milyen közvetítéseket akarunk élőben, és miket felvételről megnézni, illetve itt is érvényesül az a szabály, hogy a teljes hazai sportközvetítési portfólió csak összezavarhat, és lehet, hogy valójában alig tudunk ezekből csak párat úgy igazán végigizgulni.
Foci, tenisz, kosárlabda, jégkorong, NFL, vagy Forma-1, az összes meccs és futam időt sem hagyna a többi szórakozásra.