A Netflix számára veszteség, a Max számára viszont nyereség lehet az új amerikai őrület, a streaming szolgáltatások csomagajánlata, ami nálunk is bontogatja a szárnyait.
Az Antenna legfrissebb kutatása ismét ráirányítja a figyelmet, hogy az egy csomagban értékesített streaming ajánlatok mennyire fontos szerepet játszanak az előfizetők életében. Egyelőre ilyen tipikus opciók csak Amerikában kerültek piacra – például a Comcast Xfinity internetes csomagjában aktiválható StreamSaver, amivel az előfizetők 35%-os kedvezménnyel tudnak előfizetni a Netflix Basic hirdetésekkel, az Apple TV+-t, valamint a Peacock Prémium, szintén hirdetésekkel támogatott opciójára, de már nálunk is élni lehet. hasonló kedvezménnyel.
A streaming szolgáltatások többségének a felhasználója 6 hónap vagy annál kevesebb ideje előfizető. Ebben egyedül a Netflix jelent kivételt, hiszen a piacvezető felhasználóinak 67%-a már elkötelezett Netflix felhasználónak számít.
A Magyarországon május 21-én induló Max rendelkezik a legkisebb aránnyal, az elkötelezett felhasználók tekintetében, és a felmérés szerint mindössze 28%-a regisztrált legalább fél éve a szolgáltatásra.
A Max esetében azonban érdemes azonnal megjegyezni, hogy a Warner Bros. Discovery HBO Maxot leváltó platformja számít a legfiatalabb streaming szolgáltatásnak – mivel csak 2023. május 28-án indult el Amerikában.
Az adatok rávilágítanak, hogy Amerikában sokan elégedetlenek a dráguló online alapú szolgáltatásokkal, ezért gyakran váltogatják is őket. Több felmérés is azt mutatja, hogy a kábeles TV alternatívájaként berobban streaming műsorfogyasztás túl drága a stabil elköteleződéshez, amin az egybe csomagolt olcsóbb ajánlatok változtathatnak, azonban felmerül a kérdés, hogy milyen felosztásban érdemes gondolkodni.
A tipikus streaming kombinációk Magyarországon sem jelentenek újdonságot, hiszen a GKID is már kutatja azokat a variánsokat, amiket a hazai felhasználók szívesen megtartanak egy háztartásban. Ahogyan ezt már korábban itt Műsoron is megírtam, Magyarországon az Alap Netflix mellett a korábbi HBO Max (május óta Max) páros képezi a háztartások egyik legkedveltebb streaming kombinációját, de mellette az Alap Netflix és Disney+ duó is igen népszerűnek számít. Fontos lehet viszont, hogy időközben az HBO Maxot felváltó Max jelentős áremelkedést hozott magával, így a Prémium és a Standard változatot a jövőben mindenképpen külön kell majd kezelni, akár az most is tesszük a Netflix esetében.
Az új Max árairól és újdonságairól itt írtam részletesen:
Az Antenna adatai valójában azt is megmutatják, hogy mely szolgáltatások jelenthetik a saját magunk által összeállított csomagok központi elemeit. Nagyon úgy tűnik, hogy a szolgáltatók számára most ezek az adatok lettek a legfontosabb indikátorai az életben maradásnak (kivétel a Netflix), amik segíthetnek rámutatni arra, hogy mely szolgáltatásoknál találhatóak azok a potenciális felhasználók, akikre a jövőben építeni lehetne.
Erre lehet jó az Antenna alábbi ábrája, ami azt mutatja, hogy mely streaming szolgáltatásoknál van a legtöbb előfizetői átfedés. Ugyanakkor érdemes ezeket az adatokat a leghatékonyabb módon számszerűsíteni, hiszen ennek hiányában a szolgáltatók valójában azt kockáztatják, hogy kannibalizálják a már meglévő közönségüket ahelyett, hogy további felhasználókat vonzanának az új kombinált termékhez.
Out this morning on the @AntennaData Insights Blog: We go in-depth to look at streaming bundles. For example, we find that Max Subscribers are 2.53x more likely to be subscribed to Apple TV+ compared to the General Population. 1/3 pic.twitter.com/TT3UIsC9d8
— Antenna (@AntennaData) May 28, 2024
A felmérés szerint jelenleg a Max kiváló csomagopció lehet szinte valamennyi streamer számára. A Max-előfizetők mindössze 19%-a regisztrált felhasználója a Disney+ -nak is, ráadásul kisebb százalékban a Hulu-nak.
Mindez azt jelezheti, hogy az újonnan bejelentett Disney+, Hulu és Max csomagnak megvan az esélye arra, hogy jelentős mennyiségű új felhasználót szívjon fel minden résztvevő számára. A három szolgáltatás tartalmilag is jól kombinálható, hiszen a Max-on elérhető TV-műsorok jól párosíthatóak a Hulu általános, illetve a Disney+ gyerek- és franchise tartalmaival.
Nagyon úgy tűnik, hogy a csomagajánlatok egyik nagy vesztese a Netflix lehet, így kérdésessé válik, hogy a piacvezetőnek mennyire éri meg ebben gondolkodni a nagyobb felhasználói bázis reményében. A Netflix-felhasználók több mint 40%-a fizet elő az Apple TV+-ra , a Disney+-ra, a Hulu-ra és a Peacock-ra is, ami arra enged következtetni, hogy a Netflix már most is a legtöbb háztartás központi eleme, ráadásul mindenkinél több hosszútávú előfizetővel rendelkezik, így pedig nem lenne számára reális jövőkép a StreamSaver csomaghoz hasonló ajánlathoz csatlakozni.
A hazai streaming felhasználói környezet nem hasonlítható az amerikai állapotokkal, viszont a szolgáltatások áremelkedési hulláma nálunk is megmutatkozik, elég csak a SkyShowtime áprilisi vagy a Max néhány napja tapasztalható burkolt áremelkedésére gondolni. Amennyiben az RTL+ vagy netán a TV2 Play szolgáltatásokat is idevesszük, akkor a közvetlen előfizetéses streaming piac számára itthon is reális forgatókönyv lenne a csomagban értékesített olcsóbb előfizetések megjelenése, amelynek összetételéhez több adatra, telekommunikációs partnerekre, illetve tudatosabb felhasználói magatartásra lenne szükség.
Jelenleg nálunk is vannak olyan csomagajánlatok, amik kedvezményes áron ötvöznek szolgáltatásokat – ilyen a Telekom Netflix és Max, illetve a Vodafone vagy Digi Max ajánlata hagyományos tévés előfizetéssel csomagolva, amik egyelőre láthatóan lefedik az ilyen irányú igényeket, viszont ezekből éppen az a Disney+ marad ki, amelyik a GKID szerint megjelenik az egyik tipikus streaming kombinációban Magyarországon.