Azt hiszem, Jim Carrey neve egyet jelent a közszolgálati majomkodással. Hiába, a jó öreg Jim nem tudja abbahagyni, nekem már az Állati nyomozó kapcsán is felmerült, hogy a pasi egy jól kivitelezett komédiarobot, ahogy szájával és a szemeivel a végtelenbe grimaszol, azt nem lehet a hétköznapokban sem abbahagyni. Mostanában viszont, mintha eltűnt volna. Nem hallottam felőle. Ennek az lehet az egyik oka, hogy ő is sorozatgyártásba kezdett, és a Showtime égisze alatt producerként elkészítette a Szénné égek idefent (I’m dying up here) című sorozatot. Nade milyen sorozatot? A hetvenes évek LosAngelese, bugi, műszálas trapéznadrág, standup comedy, minden amihez Jim Carrey tökéletesen passzol. Pilotot néztünk.
Divatba jött a retro popkultúra felébresztése. Ahogy a HBO a Bakelit, a Netflix a Get Down elkészítésével tett hozzá a korabeli tömegkultúra életérzésének felébresztéséhez. Nagy kár, hogy a Bakelit csupán egy évadot, a Get Down pedig két évadot tudott megélni, aztán kaszát kapott. Azt hiszem sok ember nevében beszélek, hogy Martin Scorsese téveszméjéért nem annyira hullajtjuk a könnyeinket, de a Netflix üdvöskéje már egy jól átgondolt alkotás volt, ami ha hihetünk a pletykáknak, a hatalmas gyártási költségek, és a gyatra nézettség miatt nem kapott újabb folytatást. És akkor ebbe a nem éppen stabil műfaji közegbe lépett be a Showtime, és jóváhagyta a Szénné égek idefentet, hátha neki nagyobb szerencséje lesz a többieknél.
Stand-up madame
A hazai közönség a HBO Go jóvoltából láthatja a sorozatot, természetesen magyar felirattal. Ez nem túl szerencsés választás, hiszen maga a standup comedy műfaja eléggé pörgős és sok benne a rögtönzött beszólás, így olvasva egy kicsit nehézkes lehet az értelmezése. Remélhetőleg lesz magyar szinkron is hozzá. De a probléma nem a olvasásnál adódik, és akkor próbálok az első rész történéseinél maradni. Ami nekem elsőre feltűnik, hogy a produkció költségvetése sokkal szerényebb a két fentebb idézett sorozatnál. Ezzel még nincs semmi probléma, hiszen ahogy látjuk, a végtelennek tűnő pénzforrás még nem jelent azonnali sikert. Bár mit nevezünk sikernek, ugyebár. Részemről a siker az, ha egy sorozatból csak úgy árad a zsigeri szándék és tökéletesen hasító megvalósítás, amikor nem nyúlok a telefonom után ötpercenként, hogy kényszeresen képernyőt nyitogassak. Ennél a sorozatnál ez sokáig nem történt meg. A vágással nincs probléma, hogy a pozitív dolgokat vegyem elsőként. Kezd jól átjönni Jim akarata, nyilván nem kapunk kilométereken bejárható korabeli utcarészletet, de amit látunk, az hasonlít az akkori Los Angelesre. Persze ez csak ráérzés. (néhol spoiler következik.) Tehát a nyitóképen Clay veti bele magát a forgatagba, aki mint kiderül, az egyik legígéretesebb tehetség a standup szakmában, csak úgy ontja magából a fekete humort. Olasz ősökkel, jóképű, és látszik rajta, hogy élvezi az életet. Aztán viszont feltűnik Goldie azaz a nagybetűs madame (Melissa Leo), sajnos nem tudok rá jobb szót használni, olyannak tűnik a karaktere, mintha egy Kalifornia szerte ismert bordélyházat vezetne, szigorú és lesarkított párbeszédekkel, amiben állandó vezérfonalat kap a mindenhatósága. Lehet, hogy ez így van, és Los Angeles egyik leghíresebb bárjában a Sunset Sripen így működtek a dolgok, de nekem mintha túl erős lenne ez az egész, de később még rendeződhet. Ami viszont eléggé felszínes, az a pilot vezérmotívuma, ahogy Clay karakteréből ötven perc alatt egy misztikumot csinálnak. Az elején még egy laza bostoni srác, aki nem csak humoros, de hatalmas életigazságokkal bombázza Cassiet a csaját, aki mellesleg jól visszaadja a korabeli női stílust, ideált. Clay annyira sikeres, hogy meghívást kap Johnny Carson The Tonight Showjába, ahol fekete humorával gazdagítva elkezd a halálról viccelődni, aztán a házigazda leülteti a fotelba beszélgetni, ami nagy szónak számít, és a bostoni srác karrierje mintha elérné csúcspontját. Ám ami ezután következik, az lesz az igazi áttörés. Clayt még aznap este elüti egy busz, és minden vicce és túlbuzgó életigazsága egyfajta szellem formájában megjelenik Cassie számára, és a lány úgy tekinti, hogy ezt az örökséget kell tovább vinnie.
Érzelmek mentén
Nem is akarok továbbmenni a történésekben, mert eléggé sok karakter jelenik meg egyszerre, de ami számomra végig megmarad, az a Goldie-féle madame, aki mindvégig jól tartja szerepét, de a legvégén, amikor az egész pilot átcsap kőkemény érzelmi hullámvasúttá, akkor érződik rajta, hogy a későbbiekben a mostaninál szentimentálisabb alakot fog ölteni. Azt hiszem, ez lesz a folytatás is, az érzelmekről és a humoristák kemény küzdelméről fog szólni, hogyan lehet Clayhoz mérhető humoristaként Los Angelesben érvényt szerezni. Vegyes gondolatokkal nyúltam ötpercenként a telefonomért, ahogy említettem, hiszen elég sok a felesleges klisé és üresjárat, ami nem tesz jót egy pilotnak, aminek robbantania kellene, és itt a legnagyobb bomba, amikor Clayt elüti a busz. A karakterek még fejlődhetnek, és a műfaj kedvelői is csemegézhetnek, hiszen ez a sorozat egyfajta bölcsőként szolgál, hogy miként kezdődött el a színpadon ácsorgók magányos bohóckodása. Bevallom, egy pillanat erejéig beleképzeltem Jim Carreyt, és valahogy a színpadi jeleneteknél óhatatlanul az ő játékához kezdtem az egészet hasonlítani, de ez nem jó irány. Ace Venturát el kell felejteni, mert ennek a sorozatnak teljesen más a lényege. És talán jól van így. A NaDe team pilot értékelése:
Kacsapont rendszerünkről bővebben.
Szeretnél mindig a legfrissebb és legjobb műsorokról értesülni? Kövess minket!