Meglehetősen érdekes helyzet alakult ki a Netflix és az Amerikai Egyesült Államok kormánya között a Space Force (Űrhadosztály) védjegyhasználatról, ami akár kemény jogi csatározásig is fajulhatna.
Az abszurd helyzetet az szolgáltatja, hogy a Netflix májusban mutatta be új szitkom sorozatát, Steve Carell főszereplésével készült Space Force első évadát, amely Donald Trump amerikai elnök űrben folytatandó hadi elképzeléseit adaptálta saját vígjáték sorozattá. Trump még 2019-ben utasította a Védelmi Minisztériumot egy új (egyébként számszerűen a hatodik) katonai szervezeti ágazat, az űrhadosztály (Space Force) létrehozására, amelynek anyagi forrásait már akkor beleszámolták az USA költségvetésébe. Azzal, hogy a Netflix sorozatot készített az Űrhadosztályról, önmagában nem vétett az amerikai törvények ellen, hiszen az alkotmány első módosítása lehetőséget biztosított a számára.
Igen ám, de itt kerül képbe a dolog érdemi része, hogy tulajdonképpen ki rendelkezik elsődleges védjegyhasználati joggal a Space Force kapcsán, tehát melyik fél lépett elsőként az Amerikai Szabadalmi és Védjegy Hivatalnál (USPTO) a levédésében, és használhatja korlátlanul termékei forgalmazásában?
A The Hollywood Reporter szerint az Amerikai Egyesült Államok Légiereje csupán felhasználási szándék alapján rendelkezik egy függőben lévő regisztrációs kérelemmel az Egyesült Államokban. Ez azt jelenti, hogy az amerikai légierő csak regisztrációs kérelemmel rendelkezik, viszont még nem kapott megerősítést a Space Force védjegyjogaira. A Netflix viszont 2019. januárjában benyújtotta a Space Force védjegyigényét, és azóta már el is készítette belőle a sorozatot. Itt fontos azt is megjegyezni, hogy a Védelmi Minisztérium 2007-óta rendelkezik védjegyekkel és márkákkal foglalkozó irodájával, továbbá az Egyesült Államok Légierejének van saját dedikált webhelye, ahol a hozzá kapcsolódó szellemi tulajdont lehet „szórakoztatási célokra” licencelni. De csupán licencelésről van szó, amiben minden apró morzsa engedélyköteles.
A védjegy megszerzése egyértelművé teszi, hogy ki értékesítheti gondtalanul az adott védjegy termékeit, jelen esetben az Űrhadosztályhoz tartozó termékekről (például fagyispohár vagy kulcstartó) van szó, ami nem zavarhatja meg a fogyasztókat, hogy az amerikai katonasághoz vagy a Netflix Űrhadosztályához tartozó terméket vásárolnak.
A Netflix nem csak Amerikára, hanem glaobálisan, tehát Európára, Ausztráliára és Mexikóra is megszerezte a Space Force védjegyeit, ami utóbbi esetében különösen kínos lehet Trumph kormányának. Nagyon úgy tűnik, hogy a Netflix lépett elsőként, és az amerikai légierő elaludt a védjegy megszerzésében.