A Digital TV Research új, 138 országra kiterjedő elemzése szerint az okostelefonok SVOD (streaming) előfizetőinek száma 2019 és 2025 között megduplázódik, és már 2020-ban is 25 millió új előfizetéssel növekszik. Ez a szám várhatóan 2025-ben eléri a 170 millió kizárólag mobil streaming előfizetőt, ami elképesztő növekedésnek számítana.
A telekommunikációs cégek is egyre nagyobb üzletet látnak streaming platformokban, aminek eredményeként egyre több ilyen disztribúciós szerződést kötnek, így az ügyfelek a havi mobilszámlájukkal egyenlítik ki az adott streaming szolgáltatás havi díját is. Ennek egyik példája az O2 az Egyesült Királyságban, amely márciusban terjesztette ki disztribúciós megállapodását a Disney-vel a Disney Plus streaming platformra, de ide sorolható többek között az AT&T az Egyesült Államokban, amely az HBO Max-ot kínálja hasonló feltételekkel vagy ahogyan a Comcast esetében a most induló Peacock.
Az már most látszik, hogy az okostelefonokon történő streaming tartalomfogyasztás felhajtó ereje a feltörekvő piacokon lesz a leglátványosabb, ahol a jövedelmek alapvetően alacsonyabbak, ezért a lakosság körében a mobiltelefonokon működő tartalomfogyasztás egy sokkal megfizethetőbb alternatívát jelent. India lehet az egyik leginkább érintett ország, ahol az egyik legnagyobb streaming szolgáltató a Hotstar kifejezetten mobilokra specializálódott, és az sem véletlen, hogy a Disney Indiában pont a Hotstarral közösen vezette be a szolgáltatását.
Simon Murray, a Digital TV Research fő elemzője kifejtette, hogy ez az előrejelzés csak a mobilszolgáltatón keresztül vásárolt előfizetésekre vonatkozik, tehát nem tartozik bele, ha valaki a Netflixre mondjuk közvetlen a mobilapplikáción keresztül fizet elő. Ha ezeket a tételeket is beleszámítanák, akkor ez a szám könnyen a duplájára is nőhet, ami 340 millió előfizetést jelentene 2025-re.
Egyébként érdemes összevetni, hogy a Digital TV Research hogyan prognosztizálja a globális SVOD (streaming) piacot 2025-re. Az előrejelzések a Netflix és a Disney egyeduralmát várják, a két nagy mögött viszont jelentősek lehetnek a különbségek, és az HBO Max valószínűleg nem fér majd be a top 3-ba sem. Globális piacon 640 millió előfizetővel számolnak, amelyből a Disney és a Netflix 460 millió előfizetővel messze leelőzi versenytársait. A Quibi is jelentős tényező lehet, amely főként mobilra fejlesztett műsorokkal szállt be a streaming iparba, de kész szélesíteni a palettát más eszközökre is. Ugyanakkor a képet az is árnyalhatja, hogy néhány régióban a streaming piac elaprózódhat, és a lokális térben erős szolgáltatók kínálatai akár vonzóbbak is lehetnek a globális konkurenseknél.
Magyarországon a Telekom és a Telenor kínál mobil előfizetés mellé valamilyen HBO GO előfizetési konstrukciót, míg a Vodafone és a DIGI esetében egyelőre csak az otthoni szolgáltatáshoz lehet HBO GO-t rendelni. Az anyag megjelenésének időpontjában a Netflix Magyarországon még nem kötött hasonló disztribúciós megállapodást, aminek segítségével mobilcégen keresztül lehetne igénybe venni a streaming szolgáltatást, ugyanakkor több környező országban is látni hasonlót, a Vodafone TV pedig több helyen is említésre kerül.
Sport streaming vonatkozásban a hazai kínálat meglehetősen vérszegény, amit a Telenornál elérhető MyTV-be integrált Spíler X megléte sem tudott jelentősen befolyásolni, bár előfizetői számokat nem tudni. Mindenesetre a DAZN nemzetközi terjeszkedése itt is komolyabb változást eredményezhet, ráadásul akár további csatornák is megjelenhetnek a saját SVOD kínálatukkal, ami egy előnyös disztribúciós megállapodással sokak mobil (vagy tágabb értelmezésű) streaming igényeit kielégíthetik.
Ha időközben a hazai mobil streaming-helyzet megváltozik, frissítem a cikket az elérhető feltételekkel.