A streaming fogalmát sokan a videó online közvetítésével párosítják, holott az úttörőnek számító svéd Spotify már 2008-ban elindult meghódítani a világot a zenei streaming szolgáltatásával, és már az első négy évben 20 millió felhasználóval büszkélkedhetett, igaz az ingyenes, reklámokkal támogatott változata miatt.
A zenei streaming piaca az elmúlt évtizedben is egyfolytában növekedett, viszont ha az előfizetői adatokat és a piaci szereplőket összevetjük a video streaming változattával, mintha két különböző dimenzióról beszélnénk, és ez nem csak a piaci-, lokális és formátumkülönbségek miatt van így.
A Visualcapitalist.com a hónap elején közzétett egy összeállítást a világ vezető streaming szolgáltatásairól, amely nem csak attól érdekes, hogy egyben mutatja a zenei és videó szolgáltatásokat, hanem attól is, hogy sokak számára talán ismeretlen szereplőket is bemutat egy látványos grafikon segítségével, amelyek ráadásul rögtön az élmezőnyben tanyáznak.
Amint azt eddig is tudtuk, a szolgáltatók számára a nemzetközi növekedés létfontosságú. Azonban a lista első hat helyezettjéből három kizárólag Kínában található, és jól szerepel az indiai Hotstar – amely a Disney növekedését is katalizálja), a szintén indiai ALTBalaji vagy az Eros Now. A rangsor első tíz helyezettjéből hat videó streaming szolgáltatás, és a Netflixet leszámítva az eredményeik nagyrészt másodlagos- vagy speciálisan egy piacra fókuszáló szolgáltatással tudják biztosítani.
A listát természetesen a Netflix vezeti 203,7 millió előfizetővel, ami a lista 2020-as zárást követően már jócskán felkúszott 204 millió fölé. A 2019-ben induló, és elképesztő növekedést produkáló Disney Plus itt még csak 94,9 millió előfizetővel rendelkezik, viszont azóta már átlépte a 100 milliós határvonalat is. Az Amazon Prime Video jelentősnek számító 150 milliós előfizetői számmal a második helyen található, azonban fontos ehhez hozzátenni, hogy az előfizetéshez tartozik egy Amazon Prime fiók és a vele járó rengeteg szállítási kedvezmény, ami a pandémia miatt is hatalmas felhajtóerőként szolgál az Amazon számára.
A lista: (Származási ország, elérhető területek, Millió előfizető)
1. Netflix (Amerika, globális) | Videó | 203,7 M |
2. Amazon Prime Video (Amerika, globális) | Videó | 150,0 M |
3. Spotify (Svédország, globális) | Zenei | 144,0 M |
4. Tencent videó (Kína, Thaiföld, Dél-Korea) | Videó | 120,0 M |
5. iQIYI (Kína, Dél-Korea) | Videó | 119,0 M |
6. Disney Plus (Amerika, globális) | Videó | 94,9 M |
7. Youku (Kína) | Videó | 90,0 M |
8. Apple Music (Amerika, globális) | Zenei | 68,0 M |
9. Amazon Prime Music (Amerika, globális) | Zenei | 55,0 M |
10. Tencent Music (TME) (Kína) | Zenei | 51,7 M |
a Spotify 144 millió előfizetői bázisa a lista harmadik helyére elég, és érdekesség továbbá, hogy a zenei streaming következő versenyzője az Apple Music ennek kevesebb mint felét, 68 millió előfizetőt tud csak produkálni.
#MűsoronPlus