A nézők mellett a filmes- és televíziós iparág is egyre inkább az online térben képzeli el a jövőjét, és fokozatosan távolodik a kötött idősávoktól. Ami viszont soha nem fog változni, az a sportra történő ráhangolódásunk, hiszen az események rögzített időfolyamban történnek bárhol is járjunk a világban, és ennek a közvetítését fixen kell megoldani – az más kérdés persze, hogy mikor ülünk le magát a közvetítést megnézni (élőben vagy demand formában)
Vitathatatlan, hogy manapság az élő sport az egyik fő oka annak, hogy fizetni kell egy hagyományos lineáris tévécsatornáért, ami általában egy adott csomagban található, jóval drágábban, mint amennyit mi az adott tartalomért (netán tartalmakért) szeretnénk kifizetni egy hónapra, és ez a kiszolgáltatottság, vagyis függő viszony nem csak Magyarországon tartja sakkban a nézőket, hiszen szerte a világban tartja életben az országos vagy regionális sporthálózatokat, csatornákat.
A dolog alapvető része egy olyan meghatározás, ami évtizedek óta berögzült a nézők tudatába, és ezt a fogalmat próbálja mindenki átültetni a streaming világába, próbál úgynevezett streaming-megfelelőt találni például a lazulós tévézésre (leülni egy random műsor elé, ezt próbálja a Netflix a Nézzek valamit opcióval utánozni), az esti csatorna kapcsolgatásra (véletlenszerűen nyomkodni a gombokat hátha találok valami érdekes műsort a tévében) vagy netán pont az esti meccsnézéshez (nyolcra haza kell érni mert kezdődik a meccs a tévében felvezetéssel). Amíg az emberek a csatorna (vagyis tévéadó) streaming megfelelőjét keresik 2022-ben, a nagy sportcsatornák, mint nálunk a Sport 1, Digi Sport 1,2,3 vagy Spíler netán Arena 4 továbbra is stabilan megmaradtak nagy csatornaként, és számukra a streaming csupán egy szolgáltatás kiegészítés lehet, ahogy láthatjuk egyre inkább a tengerentúlon is. Ebben kivételt képezhet Az Eurosport. A Warner Bros. Discoveryhez (WBD) tartozó csatornahálózat már most is rendelkezik egy korrekt fejlesztésű VOD (a streaming szakmai elnevezése) platformmal, ami már jobban illeszkedik egy lineráis-streaming értelmezéshez, ráadásul magyarul is nézhetőek a közvetítések többsége, igaz a reklámmentes változatban azért akadnak még hiányosságok. Azonban a WBD valóban egészen másként gondolkodik a hagyományos tévé kontra streaming irányára – mint amit eddig sok médiacégtől megszokhattunk -, de tőlük sem várhatóak olyan öles léptek ebben a kérdésben, hiszen melyik sporthálózat mondana le arról a bevételi forrásról, ami 2022-ben is tetemes hasznot nyújt a lineáris térben.
Ha megnézzük a tengerentúli viszonyokat, az ottani helyzetből az olvasható ki, hogy a sport streaming környezetben jelenleg kevésbé jövedelmező, és szükség van még mindig az anyacsatornára a bevételek maximalizálásához, amelynek hasznos és szintén jövedelmező kiegészítése lehet a streaming „műsortár”, de ezek jelenleg önmagukban még nem szolgálják ki teljes egészében a nézői igényeket. az ESPN példájával élve, a világ vezető sporthálózata továbbra is a nagybetűs csatorna Amerikában (és a világ számos pontján is), amelynek hasznos és lassan megkerülhetetlen kiegészítése az ESPN Plus online felület (streaming műsortár), amelyet nálunk az európai piacra is elérhetővé tettek ESPN Player néven, viszont közvetlen előfizetési lehetőséggel – és ez jelentős dolognak számít.
A tengerentúlon az ESPN Plus műsorai nincsenek 100 %-os átfedésben az ESPN csatorna közvetítéseivel és műsoraival, és aki szeretné az előbbit elérni, annak szüksége lesz az ESPN csatornára is a lineráis térben (akár kábeles vagy műholdas eléréssel), hiszen enélkül az ESPN Plus sem érhető el, mivel nincs is neki saját letölthető külön előfizetéses applikációja, nem számít közvetlen előfizetéses (direct-to-consumer, DTC) platformnak. A jelenleg 22,3 millió előfizetővel rendelkező ESPN Plus viszont 5 éven belül szeretne DTC formára váltani, pedig jelenleg is elérhető Amerikában a Disney Plus vagy a Hulu részeként, amit valószínűleg átalakítanak majd, és jobban igazítják az elmúlt két évben tapasztalható fogyasztói igényekhez.
Amíg a streaming otthonának számító Amerikában a sport nem válik a streaming alapvető termékévé, addig az iparág lassan fog ebben a tekintetben fogyasztóbarát üzemmódba kapcsolni. Jelentős változás az öreg kontinensen várható, hiszen a WBD egy átfogó üzleti megállapodást kötött a brit piacon jelentősnek számító BT Sport hálózattal, hogy 2024-től közös cégben indítanak egy médiacéget, ami vélhetően radikálisan átalakíthatja majd az online sportkövetítések piacát is. az óvatosságra az is okod adhat, hogy például a komoly lendülettel és tervekkel rendelkező DAZN sporthálózat sem tudott egységesen megjelenni. Az inkább a Netflix sportváltozataként elnevezett streamer jelenleg Braziliában, Németországban, Ausztriában, Svájcban, Olaszországban, Spanyolországban, Amerikában, Kanadában és Japánban érhető el, de sok helyen komoly veszteségekkel rendelkezik, és ami a Netflix hátránya a sportműsor hiányával, az fordítva a DAZN számára is jelentős hátrány lehet, hogy csak sportos tartalmakkal ilyen erős versenyben egyre dráguló környezetben nem tűnik nyereséges húzásnak.
#műsoronplus