Egy érdekes cikket közölt a Reuters a Netflix programing- és üzleti fejlesztéseiről, amely alapvetően határozhatják meg a streamer jövőjét még arra az esetre is, ha számára a legrosszabb forgatókönyv valósul meg, miszerint elvesztené első helyét a streaming ütközetben.
A Netflix korszakos jelensége már több mint 10 éve rajzolta újra a tartalomfogyasztási szokásainkat, ami számunkra egyre kevésbé szól már csak pusztán a Netflixről, hiszen az időközben „született” vagy átalakult versenytársak már nem csak felnőttek a nagy „mesterhez”, hanem kihasználva olykor évitizedes marketing, kulturális és filmművészeti előnyüket, mára több esetben le is előzték azt. És pontosan itt rejtőzik a Netflix egyik igazán komoly problémája, az idő mint tapasztalti tényező a film- és sorozatgyártásban, amely kezdi egyre inkább negatív hatását éreztetni ebben a gigászi dollármilliárdos bizniszben.
Amikor a Netflix szembefordult a hollywoodi stúdiók és kábeltévék évtizedes hagyományaival, és elkezdte lefektetni a streaming korszak alapkövét, a világ érdeklődve fogadta ezt a tartalmi és műsorszórási frissességet, ami mondhatni felrázta a teljes iparágat, és az internet térhódításának, továbbá a fogyasztói szokások megváltozásának köszönhetően szinte melegágyként szolgáltak olyan startup kibontakozásához mint a Netflix, amelynek globális előretörése szinte kódolva volt a teljes tartalomfogyasztási evolúcióban.
(…) ezen a pályán könnyedén elintézik a piacvezetőt, hacsak nem kezdi el a Netflix saját műsortárát Star Wars-ként kezelni.
A probléma viszont akkor jelentkezett, amikor a Netflixnek több hatékony franchise-t kellett volna rövid idő alatt kialakítania, de csupán a Stranger Things YA sci-fi sorozat volt az egyedüli, amely képes volt ezt az akadályt hatékonyan átugrani, hiszen a többi IP ekkora sikerrel nem igazán büszkélkedhet(ett), és azok marketing értéke is elhanyagolható. A Vaják (The Witcher), A nagy pénzrablás, a Bridgerton család vagy A korona (The Crown) ugyan időszakosan tömegeket tudott, és tud a mai napig is leültetni a Netflix elé, de ahogyan a vetélytársak lassacskán elkezdték ledolgozni a streaming tartalomfogyasztásban elszenvedett hátrányukat, vele párhuzamosan a tulajdonukban rejlő franchise-értékek, mint Star Wars, Marvel, Batman, HBO, Harry Potter, Gyűrűk Ura, stb milliószám felértékelődtek, és a nézők olyan gigászi árfolyamon kezdték felfedezni a bennük rejtőző potenciális történeteket, amely után a Netflix félsikert arató franchis-ai nyilván eltörpülnek. Egyedül a Stranger Things ami képes lenne egymaga versenyre kelni mondjuk egy Star Wars eredettörténettel – igaz például a brit piacon éppen alulmaradt Obi-Wan Kenobival szemben -, de vélhetően ez nagyon kevésnek látszik majd a jövőben, és illene, vagyis illett volna sokkal előbb már komolyabb energiákat és tőkét fektetni továbbiak kidolgozására, és nem véletlen, hogy ennek kialakítása nem megy egyik napról a másikra.
Amíg a Netflixnek pusztán egy évtizedes programozási múlttal a háta mögött kell ekkora mértékű akadályt leküzdenie, a Disney vagy a Warner Bros. Discovery sokkal kényelmesebb pozícióban van, hiszen számukra adott egy, akár 100 éves hagyományokkal, stúdiós előélettel bíró szervezeti egység, amely rendelkezik a franchise-ok felépítéséhez szükséges tapasztalattal, aminek a felismerése igaz hosszú időszakot jelentett számukra, de most már úgy tűnik, hogy megtalálták azt a formulát, amelynek a mentén ezek felépítéséhez már van elegendő forrás, marketing érték és szakértelem. Azonban ez sem jelent azonnali biztosítékot senki számára sem, ahhoz viszont bőven elegendő, hogy ezen a pályán könnyedén elintézzék a piacvezetőt, hacsak nem kezdi el a Netflix saját műsortárát Star Wars-ként kezelni.
És pontosan ez lehet a Netflix egyik csodaszere, amelyet láthatóan már el is kezdett a megfelelő módon kibontakozni, hiszen a Stranger Things márkanévhez már egyre több termék és szolgáltatás kapcsolódik, és beszélhetünk még a Squid Game valós reality játokról kevésbé félelmetes felosztásban vagy akár egy élménypark a Netflix műsoraival és legfőbb karaktereivel, a lehetőségek tárháza mára egyre több ajtót képes kinyitni a streamer számára, ami dollármilliárdos üzlet lehet hosszútávon, és ezzel tulajdonképpen egy tőle idegen pályán arathatna kézzel, és valós pénzben mért sikereket.
Ahogyan a Reuters cikke is kiemeli, a Netflix csapata azon dolgozik éppen, hogy még többet fejjenek ki a Netflix nagyobb műsoraiból és filmjeiből olyan univerzumokkal és karakterekkel, amikhez újra és újra visszatérhetnek a nézők, akár évek múltán is. A franchise-stratégia a Netflix azon erőfeszítéseit hivatott kiegészíteni, hogy egy hatalmas könyvtárat hozzon létre original, saját gyártású programokból, széles ízléskörnek megfelelően.
„Szeretnénk a Star Wars saját verzióját vagy a Harry Pottert, és nagyon keményen dolgozunk az elkészítése érdekében” – nyilatkozta a lapnak Matthew Thunell, a Netflix alelnöke, aki a Stranger Things kialakításért is felelős. – De ezek nem egyik napról a másikra épülnek ki.
Steven Ekstract, a Global Licensing Advisors vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy a Stranger Things önmagában képes 1 milliárd dollár éves kiskereskedelmi értékesítést generálni termékekből, eseményekből és esetleg egy vidámparki túrából vagy digitális avatárokból akár már 2025-től kezdődően, amiből a Netflix körülbelül 50-75 millió dolláros jogdíjat kaszálna, plusz az áruk ingyenes reklámozása. Ahhoz viszont, hogy a streamer ezt a szintet elérje, folyamatosan foglalkoznia kell az emberekkel, akik rajonganak a Stranger Things világáért.
De ide vehető még a Josh Simon, a Netflix fogyasztói termékekkel és élő élményekkel foglalkozó részlegének vezetője azon kijelentése is, amely szerint a A halottak hadserege (Army of the Dead) producerei, Zack és Deborah Snyder hozzájárultak a virtuális valóság élményéhez forgatás közben, ezért csapata most Snyderékkel dolgozik a következő filmjükhöz, a Rebel Moon-hoz kapcsolódó ötleteken, hogy jól ki tudják egymást egészíteni.
„Mélyen elmerülünk a produkciós megbeszélésekben” – mondta Simon. „Évekkel előre dolgozhatunk, mert végre ilyen szintű bizalommal és együttműködéssel rendelkezünk az alkotókkal. -nyilatkozta, ami arra utal, hogy nagyobb átfedés lesz a filmes és sorozatos részlegek között, illetve nagyobb figyelmet fordítanak majd a műsorokhoz kapcsolódó marketing és fogyasztási cikkek értékesítésére is, amely voltaképp a teljes Disney gépezetet felépítette.
A Netflix július 19-én kedden teszi közzé második negyedéves pénzügyi jelentését.
#műsoronplus #netflixvilág