A tartalomfogyasztás és a teljes szórakoztatóipar egy olyan gépezet, ami sohasem nyugszik, és ez igaz lesz 2023-ban is. Ebben az összeállításban megismerheted a szórakoztatóipar videós változásait – legyen szó streamingről vagy televízióról, hiszen a képernyők előtt töltött idő soha nem volt még ilyen magas, és akik szeretnék a legjobb tartalmakat a legolcsóbban és legjobb minőségben elérni, azoknak jó tudni, hogyan alakulnak a trendek jövőre.
1 rész: Televízió 2023-ban
A televízió továbbra is az elsődleges eszköz marad 2023-ban is. Hiába temetik az elmúlt években, a kábeles formátum még mindig jelentős szeletet hasít ki a műsorfogyasztási tortából, ami részben a sportközvetítéseknek is köszönhető, de hiba lenne a dolgot ennyire leegyszerűsíteni. A hagyományos televíziósossal töltött idő persze hónapról hónapra rohamosan csökken, és például a Nielsen 2022 júliusában mért adatai szerint már 12%-kal esett vissza 2021 júniusához képest, ami főként az online streaming szolgáltatások előretörésének köszönhető.
Azonban az online térben zajló fogyasztói magatartás is erősen a hagyományos televíziózás gyökereire, tehát a nagyképernyős tévére koncentrálódik. Amíg korábban a Netflix is több erőforrást irányított a mobilos app fejlesztésére, mára ez egyre inkább átterelődik a nagyképernyőre (új funkciók, ajánlók és véletlenszerű – televíziós lejátszási lehetőségek), ami továbbra is a streaming elsőszámú eszközének számít. Persze a mobilos megtekintések száma is jelentős (ebben fejlődés tapasztalható az elmúlt 5 évben), ugyanakkor az elmúlt egy év tapasztalatai már azt mutatják, hogy a Netflix vagy a HBO tartalmait az előfizetők inkább a nagyképernyős, többségében ultra felbontású (4K) tévéken szeretik lejátszani, és ettől csupán olyan piacok maradnak el, mint India vagy a felzárkózó távolkeleti országok.
A hagyományos televízió lineráris sugárzási rendjét pedig egyre inkább felváltja az online televíziók kevésbé feszes struktúrája, amelyben már nem csak a visszanézhetőség jelenti a központi szerepet, hanem azok tematikus elhelyezése, tárolása és gyors megjelenítése a cél, ami a gyakorlatban egyfajta streaming környezetbe helyezi az amúgy lineáris közszolgálati- vagy kereskedelmi csatornákat. Ez a megoldás pedig mindkét szereplő számára kedvező: A nézők az online tévékkel azt kapják meg a korábbi kedvenc csatornájuktól, amit a pandémia alatt elvártak a streaming tartalomfogyasztástól, és ez a rugalmas és kevésbé kötött rendszer ismét vonzó ajánlatot tud teremteni, amivel a szolgáltatók élni tudnak.
Jelenleg úgy tűnik, hogy Magyarországon a két nagy kereskedelmi csatorna, az RTL és a TV2 Csoport egyformán felismerték a fogyasztói igények változó természetét, azonban eltérő módon válaszoltak erre a fokozatosan formálódó környezetre. A TV2 saját streaming platformja a TV2 Play az ingyenes reklámokkal felvértezett változata mellett a Prémium ugyan több exkluzív tartalmat is nyújt a nézőknek, viszont ennek eléréséhez Mindig TV Prémium családi csomagra vagy Yettel előfizetésre vagy minimum Telekom Szuper családi csomagra (sat tv, iptv, Telekom TV) van szükség, így önmagában az elérhető információk szerint nem lehet rá előfizetni.
Tehát a TV2 nem lép ki a közvetlen előfizetéses terepre.
…legalábbis Prémium jelleggel.
Az RTL új streaming platformjáról már korábban írtam egy összefoglalást, amelyben összehasonlítottam a szolgáltatást mondjuk a Netflix előfizetésével. Időközben az új platform rajtvonalhoz állt és elindult, és az első benyomások alapján egy hosszútávon is vonzó ajánlatot tudtak letenni az asztalra, ami három különböző csomagban érhető el. Az RTL+ Light és RTL+ Active tulajdonképpen egy egymásra épülő, idősávokban és tartalmi mozgásban eltérő opciót jelentenek azok számára, akik szeretik az RTL műsorait, és igénylik az online tér adta szabadságot, némi kompromisszum mellett. Ami viszont izgalmas dolog (és ez jelentős különbség a TV2 Play szolgáltatásával szemben) az RTL+, ami egy önmagában is kiválóan használható közvetlen előfizetéses RTL platform, reklámok és megkötések nélkül, egy jól beárazott 1.990 Ft/ hó árcédulával, ráadásul az első hónapért még fizetni sem kell.
Mi lehet 2023 televíziós újdonsága idehaza?
A most születő online tévékben zajló változások olyan platformokat emelnek fel szinte a semmiből, mint az Amerikában már 2014 óta létező Pluto vagy Tubi, amik ráadásul ingyenesen érhetőek el Amerikában, és a felhasználókat a sok reklám sem zavarja, hiszen az egyre fokozódó platformrezsi miatt többen inkább lemondanak a prémium reklámmentes szórakozásról is pusztán azért, ha így több ezer tartalom közül válogathatnak. Ezek a trendek persze nem mindig tudnak Európában is megragadni, de kitermelik magukból a helyi piacok saját megfelelőit, hiszen azok jól ismerik lokális előnyöket és hátrányokat, amire már csak platformot, szolgáltatást, és egy jó kombinációt kell felépíteni.
A Pluto és a Tubi az egyre népszerű FAST (Free ad-supported streaming television) szolgáltatásra épül, amilyet a Warner is indítani akar, de az Amazon is rendelkezik ilyennel a FreeVee révén. Ezek ugyan ingyenesek és a reklámokból tartják el magukat, ám nem túl valószínű, hogy a kisebb piacokon is hasonló sikert tudnának elérni. Már csak azért sem, hiszen a Netflix is gondokkal küszködik a hirdetése basic csomagnál, mivel nem tud kellő mennyiségű hirdetési percet bizotítani az ügyfeleknek, amihez több nézőre és még több megtekintett reklámidőre volna szükség, ami láthatóan a nagy piacokon is akadozik.
TOP szolgáltatások, amik lázban tarthatják a hazai nézőket
Direct Now
A hazai meglepetésplatform a Direct One, Now appja lehet, amelynek ugyan van műholdas szolgáltatása is, de sokkal izgalmasabb az online tévés megoldása, ami egy többrétű szolgáltatási választás, ami tulajdonképpen egy kiváló sport streaming alkalmazásnak is tekinthető. Az M7 Group a Canal+ csoport tagja, és számos Canal+ jellegű platformot üzemeltet Európában, Ausztriától Csehországig egészen Magyarországig, amit nálunk Direct One véven ismerhetünk. A korábbi UPC Direct megvásárlásával indultak el idehaza, és 2023 februárjában lesz két éve, hogy ezen a néven bevezették a Direct Now online tévés alkalmazásukat, ami mára gyakorlatilag valamennyi eszközön elérhető, és folyamatosan fejlődik.
A Direct Now elsőre egy sima tévés szolgáltatónak tűnik, viszont a Yettel TV mellett ők kínálnak egyedül használható, kábel nélkül csupán internetre épülő hagyományos tv csatornákat, saját Canal+ műsorokkal együtt. A platform alkalmazása jól működik Samsung tévéken és okoseszközökön is, viszont valódi erejét akkor lehet csak megérezni, amikor több memória dolgozik alatta. Ilyen például az Android vagy IOS alkalmazás vagy a Google TV, Apple TV app, ahol szinte úgy lehet navigálni az élő vagy az on demand műsorok között, akár egy Netflixen vagy Disney+-on, ráadásul a saját műsorok válogatásával úgy rendezhetjük a saját kezdőlapunkat, ahogyan csak szeretnénk.
A sportok, a bajnokságok vagy események saját műsorra tűzésével pedig akár saját sport streaming appot is alkothatunk és a természetfilmekkel, illetve reality műsorokkal akár létrehozhatjuk a napi rutinokat is. A híreket, időjárásjelentéseket vagy bármilyen egyéb témájú műsorokat is képes az app jól áttekinthetővé alakítani, amire egy lineáris szolgáltatás soha nem lesz alkalmas. Ezek az igények már 2022-ben is átszabták a műsorfogyasztási trendeket, ami 2023-ban Magyarországon is erősödni fog, kérdés persze, hogy a versenytársak erre hogyan reagálnak.
RTL+
A másik kimagasló érdeklődést az RTL+ jelentheti, ami kiválóan kombinálta a csomagok által biztosított élményt a valós felhasználói igényekhez. Az RTL egy erős televíziós brand Magyarországon, amely mindig is szeretett kísérletezni formátumokkal (No filter vagy RTL Most 2019-ben), így várható volt, hogy az elmúlt több mint 25 éves tapasztalatukkal a hátuk mögött valami újdonsággal fognak előrukkolni.
Az RTL+ már kezdésnek olyan exkluzív sorozatokkal indított, mint a Zámbó Jimmy életéről szóló A király című sorozat vagy a Cseke Eszter és S. Takács András speciális On The Spot műsora, ami különböző érdeklődéssel bíró rétegeket képes egyszerre kiszolgálni. A csatorna mindezt nem kötötte olyan korlátok közé, mint a TV2 Csoport, hiszen a közvetlen (Direct-to-consumer) előfizetési modell és az ingyenes betekintés egy olyan balansz lehet a nézők számára, akiknek megéri a plusz felár a reklámok elkerüléséért. Továbbá az RTL+ sokkal szélesebb közönséget is megszólíthat, ami olyan nézőket is bevonzhat a szolgáltatási körbe, akik eddig nem csatlakoztak az RTL-hez, semmilyen értelemben.
Ahogyan a fentiekben már leírtam, a sportműsorok, vagyis a sport streaming jelentős formáló tényezővé vált 2022-ben is (Amazon és NFL vagy Premier League, illetve az Apple MLS vagy MLB integrálása), ami 2023-ban még inkább a mérleg nyelve lehet, ami elsőként Amerikában tapasztalható. Azonban a Warner Bros. Discovery és a BT sport egyesülése, illetve például a Direct One cseh megfelelője, a CANAL+ mint a Premier League lokális jogbírtokosa is azt mutatja, hogy egyre több ilyen megoldás jelenik meg az öreg kontinensen. Nálunk az Eurosport az ilyen elsőszámú önálló platform, de a Direct Now is hasonló előnyöket tud felmutatni, ami egy jól kombinált RTL+ megoldással ár/érték bajnok lehet.
A következő rész a Netflix, az HBO, a Disney és a többi platform lehetőségeivel és várható újdonságaival foglalkozik:
- Disney+ és Hulu sorsa
- Reklám és a Netflix
- SkyShowtime viszonya Magyarországhoz
- Warner és a HBO
- Hirdetéses vagy ingyenes platformok Magyarországon
- Mikor jön a teljes Amazon Prime univerzum?…és további érdekességek