A SkyShowtime egy új streaming szolgáltatás, ami várhatóan februárban megérkezik Magyarországra, és nem titok, hogy a Peacock alapjaira fog épülni. Azonban amíg a SkyShowtime egy vegyes műsortár Sky tartalommal is főként Európára fókuszálva, a Peacock szinte teljesen NBCUniversal (némi bónusz tartalommal), és inkább a tengerentúli piacot célozzák meg, de persze itt is van némi csavar, amiről később lesz szó.
Miért fontos az NBCUniversal Magyarországon?
Amerika ikonikus televíziós hálózata a Comcast tulajdonában van, amelyik bevételei szempontjából a világ második legnagyobb televíziós- és internetes szolgáltatója. Talán sokan nem is tudják, de pont az az AT&T áll a listán előtte, amelyik éppen 2022 áprilisában adta el a Time Warner örökséget (Warner Bros., HBO, TNT, stb.) egy új médiakonglomerátumnak, amelyiknek újdonsült vezetője a nálunk csak „mészárosnak” becézett David Zaslav.
A Disney is hamarosan több milliárd dolláros üzletet köthet a médiabirodalommal, erről itt írtam részletesen.
Az NBCU számos sikersorozatot adott már a világnak (The Office, Hősök, New Amsterdam), és a hazai kereskedelmi csatornák is rendszeresen műsorra tűzik a legújabb produkcióit. A televíziós hálózat emellett jól sáfárkodik a klasszikus címekkel és gyártási kapacitásaival, hiszen számos sorozatot enged át egyes piacokon a Netflixnek is, például éppen a Peacock Original Egyikünk hazudik című sorozatot. Az NBCU birtokolja többek között az Universal Pictures vagy a DreamWorks Animation filmes- sorozatos katalógusát, és számos produkció gyártásáért felel, amelyeket továbbít olyan stúdióknak, mint a Warner. Bros. Television.
Az NBC tehát egy ideje már megkerülhetetlen tényező a világ televíziós piacán, és mivel műsorai nézők millióit ülteti le a képernyők elé, ezért nem volt kérdés, hogy a Netflix sikerén felbuzdulva szeretne egy saját szeletet hasítani a streaming iparágból, melynek egyik fontos szereplője a 2020 nyarán indult Peacock platform.
Fontos az elején leszögezni, hogy a Peacockra jelenleg Amerikán kívül csak az Egyesült Királyságban, Írországban, Olaszországban, Ausztriában és Svájcban lehet előfizetni. Mivel Magyarországon a szolgáltatás nem elérhető, így némi utánajárásra és kis segítségre volt szükségem ahhoz, hogy kipróbálhassam a streaming platformot, amely több szempontból is különleges: Jelenleg ez az egyetlen olyan szolgáltatás, amelyik 3 különböző csomag mellett kínál non linear és lineáris tartalmat, sporttal, realityvel és fikciós rorozatokkal, ötvözve a prémium és az avod csomagok előnyeit, amelyek első ránézésre inkább az RTL+ struktúrájára hasonlítanak a legjobban, és ez az átfedés a későbbiekben fontos előnyt jelenthet majd a magyar kereskedelmi csatorna számára.
Peacock jelenleg 30 millió aktív fiókkal rendelkezik, amelynek több mint 15 millió fizetett előfizetője van, a többiek vagy a belépő szintű, kissé fapados ingyenes változatot használják vagy az Xfinity amerikai ügyfelei, akik ingyenesen kapják a szolgáltatást. (igaz jelenleg úgy tűnik, hogy 2023-tól ez is megváltozik). Ebből is látszik, hogy ha pusztán a számok oldaláról hasonlítjuk össze a Peacockot mondjuk a Netflixel vagy az Amazonnal, akkor előbbi meglehetősen le van maradva az összesített előfizetők listáján, ami viszont a megtérülési oldalról nézve már sokkal árnyaltabb képest fest, és ha mindenhez hozzávesszük, hogy az utolsó negyedéves jelentés szerint a telitettség jeleit mutató amerikai piacon is közel 2 millió aktív előfizetővel tudott bővülni, akkor a Peacock az egyik legdinamikusabban fejlődő szolgáltatás, amelyik komoly tartalékokkal, és üzletileg is kellően átgondolt stratégiával rendelkezik.
Erejét többek között az adja, hogy a többi versenytársak előtt már jóval korábban felismerte a reklámok súlyozását az online térben, ami nem számít igazi újdonságnak (hiszen nálunk a TV2 Play is már egy ideje alkalmazza), ám a Peacock technológia háttere, és a csomagok kidolgozottsága egy új irányvonal, amelyre a Netflix vagy a Disney éppen most szeretne felkapaszkodni. Mindezek mellett az NBC Hulu-val kötött tartalommegosztási szerződésének köszönhetően olyan népszerű műsorok, mint a Saturday Night Live, a Law & Order és a One Chicago streamingje már másnap megjelenhet kizárólag a Peacockon, amely a piac legjobb sportkínálattal rendelkezik. Ezek közé sorolható az NFL Sunday Night Football, a Premier League, a WWE vagy az idei katari vb meccsei, de mellettük sporthírek, sportműsorok, rapid visszajátszások és különböző közvetítések is színesítik a kínálatot, amik együttesen képesek kibontani a Peacock valódi erejét, ami nem csak nézői szempontból, de piaci értelemben is jövedelmező biznisznek tűnik, és ami 2023-tól az elsőszámú tényező lesz a piacon.
Van reklám streamingen?
A válasz igen – a jövőben pedig szinte mindenhol, és több napos tesztem során óránként úgy 3-4 perc reklámblokk tárul a néző elé. Viszont ami izgalmas benne, hogy nem mindegyik készült második fél megbízásából. A Peacock ügyesen szokott saját műsorokat is becsempészni egy rövid reklámblokkba, ami csupán 30 másodperces, és nem vágja meg élvezhetetlenül az éppen nézett műsort. A meccsek alatt például nincsenek reklámok – csupán a félidőben tűnnek fel, és ezek is inkább vegyes halmazú spotok. Az elmúlt napok tapasztalatai szerint az időnként felbukkanó reklámok nem zavaróak, sőt ellenkezően: szinte életet visznek a paltformba, mivel nem egyben látunk több reklámot, hanem egy sorozatrész elindulásnál dob fel például egy 10 másodperces részt, aztán a teljes epizód közben semmit sem látni.
Már egy ideje magam is úgy látom, hogy szükség van megtörni a hagyományos streaming adta egysíkú ürességet, amit a Netflix is igyekszik különböző mozgó rapid előzetesekkel, megoldani a képernyő felső sarkában, és ez önmagában kevés (igaz ők is próbálkoztak lineáris csatornával Franciaországban). Több felhasználó tölt hosszú perceket azzal, hogy műsort keressen magának vagy a családjának a platformon, amire kimondottan üdítően hat az, amikor megjelenik egy teljes ablakos ajánló egy új sorozathoz vagy az esti mérkőzéshez, majd mellé egy étel, netán ital reklám, és ez így egyben tényleg alig szokott 10 másodpercél tovább tartani, ami arra már elég, hogy közvetlen kapcsolatot létesítsek a felkínált tartalommal, esetleg igyak egy kortyot az italomból, és máris felvillanyozva kezdek neki a szórakozásnak.
A streaming, mint élményfaktor
Az elmúlt években rengeteg szolgáltatást próbáltam ki, így komoly rálátásom van arra, hogy mik az újdonságok és melyik az az opció, ami valós és tapasztalható élményt nyújthat akár hosszútávon is, hogy megérje rá kifizetni a havi előfizetési összeget, ami az egyre sokasodó platfromkínálat miatt egyre többe kerül (platformrezsi).
Kétségtelen, hogy a Peacock jó úton jár abban, hogy az elsőszámú „amerikai „ paltformmá váljon, hiszen ma már inkább az a legfőbb kérdés, hogy mely szolgáltatások tudnak tartósan megragadni egy háztartás digitális rezsijében, és kik lesznek azok, akiket rendszeresen cserélgetnek majd az emberek: Hiszen most úgy tűnik, hogy Amerikában is inkább 3-4 szolgáltatás lesz hosszútávon egy háztartásban, a többit pedig az aktuális kínálat alapján fogják cserélgetni.
Magyarországon ez a szám inkább 1-2-3-ban fok korlátozódni, és emiatt könnyen előfordulhat, hogy egyes médiacégek látva a túl drága versenykörülményeket inkább kihagyják a régiót vagy kevesebbet költenek lokalizációra, és így nagyobb tér nyílhat a helyi szereplőknek (például RTL+ vagy Direc One).
A Peacock kistestvére a SkyShowtime 2023 februárjában érkezik Magyarországra. A legtöbb NBC, Universal, és Paramount film vagy sorozat megjelenik majd a felületén, viszont egyelőre nem tudni a sportos tartalmak sorsáról, vélhetően premier league meccsek egy ideig nem lesznek rajta. Azonban ha a platform hozza a Peacock technológiai színvonalát és odafigyelnek a tartalmak 4K megjelenésére is, akkor a SkyShowtime meghatározó szereplő lehet Magyarországon.