Ahogy korábban már megírtam, az Apple február 1-jén szerdán indította útjára az új sport streaming szolgáltatását az MLS Season Pass-t ami szervesen kapcsolódik az Apple TV-hez. A világ 100 piacán debütáló foci streaming csomag várhatóan Magyarországon is elérhető lesz, amire viszont külön kell majd előfizetni, és ebben a cikkben sok mindent rendbe teszek az elérhetőségével kapcsolatban.
Mi az az MLS Season Pass?
Az MLS Season Pass az Észak-amerikai profi labdarúgó-bajnokság online streaming előfizetési csomagja, amire külön elő lehet fizetni, így minden meccs élőben vagy felvételről (on demand formában) is elérhetővé válik, az Apple TV alkalmazáson belül. Az Apple rendhagyó közvetlen előfizetéses, és a közvetítési piacon is különlegesnek számító megállapodást kötött az MLS-szel a a teljes közvetítési csomag online streaming elérhetőségéről amelynek köszönhetően az almás cég 10 évre megkapta a meccsek kizárólagos jogát Amerikában és az említett 100 piacon, és most elsőként fordul az is elő, hogy nem lesznek blokkolva bizonyos helyi érdekeltségű meccsek az érintett államokban, amelyek eddig védték a helyi kábeles lineáris közvetítést.
Mindez azért számít nemzetközileg is speciálisnak, mivel az üzlettel az Apple nem csak egy globális kiterjedésű, több milliárd dollárt érő (250 millió dollár/év) sportjogi csomagot vásárolt meg az egyre inkább feltörekvő, és hazai- valamint nemzetközi rajongók millióit megszólító MLS-től, hanem tulajdonképpen a saját márkájához kötött egy egyre értékesebb új amerikai brandet is, amely az angol Premier League-hez hasonló babérokra pályázik, globális hálózattal, egyetlen online közvetítő partner, az Apple segítségével.
Az MLS sikere Amerikában vitathatatlan, hiszen az ABC és az ESPN is az elmúlt 15 év legjobb alapszakasz nézettségét könyvelhette el, ami így átlagosan 13%-os növekedést eredményez. Mindezek mellett a meccsek látogatottsága is emelkedett, és a legtöbb nézővel büszkélkedő Atlanta United 47 116 átlagos nézőszámot produkált, és három csapat is képes volt meghaladni a 30 ezres átlagot. Ebből emelkedik ki a Charlotte FC – Los Angeles Galaxy meccse, amelyre 74 479 szurkoló látogatott ki. Az MLS és az Apple nem titkolt szándéka, hogy a bajnokságot nemzetközileg is piacképessé, és európai, majd főként ázsiai szemmel is vonzóvá tegye, ami persze valószínűleg nem lesz képes a PL vagy a Bundesliga ismertségéhez és jelentőségéhez felérni, de a legjobb 5 bajnokság közötti előkelő hely meglehet, ismerve a kontinens és az Apple mindenre kiterjedő elszántságát, és hosszútávon olyan ligákkal is viaskodhat, mint a Serie A vagy a Ligue 1.
Azonban joggal merül fel sokakban a kérdés, hogy ha az almás cég az Apple TV révén ennyire kisajátította platformján az amerikai foci-bajnoskágot, akkor mi lesz a Google Andorid felhasználóival?
Az Apple üzleti érdeke viszont azt kívánja, hogy a meccsek ne csak a saját eszközein legyenek elérhetőek, mivel a felhasználók Amerikában is 45%-ban Androidot használnak, és az amerikai spanyol ajkú közösségében ez a szám már erős 72%-os, akik köztudottan rajonganak a soccerért, így óriási hiba lenne ezt a hatalmas tömegeket figyelmen kívül hagyni.
Éppen ezért az Apple már dolgozik a dedikált Apple TV Android alkalmazásán, ezzel is bevonva a Google felhasználóit az MLS vonzáskörzetébe, és már arról is hallani, hogy lineáris vonalon a Disney sporthálózata az ESPN is tárgyal a meccsek nem exkluzív lineáris közvetítéseiről, persze minden ponton kiszolgálva majd az Apple üzleti és non lineáris eszközfelhasználói érdekeit, ami szintén rendhagyó eljárásnak számít a tengerentúlon.
Ami biztos, hogy jövő hét szerdán elstartol az Apple-MLS házasság első idénye, ami hivatalos fordulóval február 25-én, szombaton indul (de lesznek meccsek szerdánként is), és addig is kapunk majd exkluzív látnivalót és izgalmakat, már aki előfizet a szolgáltatásra. A hazai tévés közvetítésekről egyelőre nem érkeztek hírek, ami az előző szezonban a Network 4-hez tartoztak.
Frissítés: Az idei szezont a Network4-hez tartozó lineáris és non lineáris csatornák nem fogják közvetíteni, így Magyarországon kizárólag az Apple TV-n lesz nézhető az MLS 2023-as idénye.
Árazás
Hazai árakról egyelőre nem tudni. Mindenesetre dollárban számolva az MLS Season Pass 14,99/hó vagy 99 /év, de akik rendelkeznek Apple TV+ előfizetéssel, azoknak 12,99 /hó vagy 79 /év lesz, és ezért minden meccshez kapnak élő vagy felvételi megtekintési lehetőséget, FHD felbontásban. Korábban volt szó 4K meccsekről is, ám úgy tudni, hogy kezdésnek egyelőre 1080p lesz a felbontás.
Amint lesznek hivatalos hazai árak, frissítem az információkat.
Frissítés: Megjelentek a hazai árak. Ezek szerint a a havi díj 7.990 Ft/hó, az éves pedig 49.990 Ft/hó. Az Apple TV+ előfizetők kedvezményt kapnak, így a havi díj 6.990 Ft/hó, az éves 39.990 Ft/hó-ra módosul.
Műsorok
- Az MLS 360 – Olyan, mint az NFL Red Zone. Körkapcsolásos és gyorsan mozgó sportműsor, amely élő betekintést és elemzést biztosít minden meccs kulcsfontosságú pillanatairól.
- Az MLS Countdown – egy átfogó 30 perces játék előtti műsor az első mérkőzés kezdete előtt szombaton vagy szerdán.
- Játék előtti és utáni műsorok minden meccshez.
- Az MLS Wrap-Up – ez egy 30 perces mérkőzés utáni műsor, közvetlen az utolsó mérkőzés után, időpont szombaton vagy szerdán.