A nálunk használt streaming szolgáltatások és appok nagy része globális méretű szolgáltatás, amelynek csupán csak néhány szereplője kifejezetten magyar specifikus. Európai összevetésben viszonylag kis piacnak számítunk, ennek ellenére viszont erőteljes az igény a prémium streaming szolgáltatások iránt, ami jó hír minden résztvevőnek. Ugyanakkor a nézők a kábelről mégsem fordultak át teljesen az online környezetbe, és megjelentek a piacon a fejlett Online TV-k első generációja is.
A hazai streaming lassulásának legfőbb oka a költségek (platformrezsi) emelkedése, illetve a sportközvetítések és saját gyártású non-scripted műsorok elérése, ami még mindig jó ajánlat a hagyományos televíziók részéről. A hazai streaming tartalomfogyasztás fordulópontja a pandémia kezdetére tehető, amikor hatalmas tömegek jelentek meg a különböző médiacégek, stúdiók és prémium hálózatok előfizetői között, és olyan nézők is megismerkedtek vele, akik korábban elhatárolódtak tőle. A legfőbb szereplőnek akkor és most is a Netflix számít, amelynek hazai előfizetői bázisát konkrét szolgáltatói adatok hiányában nehéz pontosan meghatározni, hiszen csak régiós számokat ismerünk, ami az EMEA térségben 2022 óta 3,3 millióval emelkedett.
Ugyanakkor fontos kiindulópont lehet a tavaly júniusban végzett GKI felmérés, amelyben a Netflix 1,78 millió felhasználót tudhatott magáénak, alatta pedig jelentősen lemaradva 1,25 millióval az HBO Max helyezkedett el.
A dobogóra felfért még az Apple saját szolgáltatása az Apple TV+ is, amely akkoriban még egy teljesen más dinamikával csábította magához a nézőket, hiszen sokáig minden új almás eszköz vásárlásához 1 éves streaming előfizetés járt ajándékba. Ennek viszont már vége, és jelenleg ez 3 hónapra redukálódott. Az egy évvel ezelőtti felmérésből két streaming műsortár is hiányzott: Az egyik ilyen az a Disney+, amely 2022 június 14-én érkezett meg Magyarországra, és jelentős markating kampányt folytat mind a mai napig.
A másik pedig a Paramount Global és a Comcast közös gyermeke a SkyShowtime, ami a Sky, a Showtime, a Paramount vagy a Universal tartalmaival komoly áreséssel robban be a piacra, ami a kezdeti 50%-os ajánlatot követően, a jelenlegi 33% árazása is a térség egyik legolcsóbb streaming termékévé tette. Ez alatt azt az Amazon Prime Videót találjuk, ami az érvényben lévő 899 Ft/hó ajánlatával valóban a legolcsóbb prémium videó streaming szolgáltatás, viszont tartalmi kínálata most még nem túl vonzó a lokalizált műsorokra vágyó felhasználók számára még akkor sem, ha nevéhez fűződik a Gyűrűk ura sorozat első évadának megjelenése.
Viszont érdemes átnézni, hogy ezek a különböző kínálattal rendelkező streaming szolgáltatások, milyen felhasználói értékeléssel rendelkeznek, amik meghatározzák azt is, hogy melyik számít a nézők között a leginkább kedvelt streaming platformnak.
A Google Play áruházban található értékelések a közép-európai régióból származó véleményeket tükrözik, amelyek az Android alapú eszközökön futtatott platformokra vonatkoznak, és kizárólag ellenőrzött Google-fiókkal rendelkező felhasználók tapasztalatait tartalmazzák.
Ebben a Netflix vezet, amely 14,1 millió értékelésből 5-ös pontszámmal rendelkezik. Második egyelőre a Disney+, ami 2,92 millió értékelésből 4,8-as pontszámot tudott gyűjteni, tehát alig van lemaradva a jelenleg első Netflix mögött. Harmadik helyen meglepő módon az a SkyShowtime található, amelyik alig több mint egy éve rendelkezik európai hatósági engedéllyel, ami egy ilyen streaming platform számára igen rövid időszak az induláshoz és kibontakozáshoz. Ennek ellenére máris 4,7-es pontszámmal áll, 32,1 ezer értékelés alapján. Mögötte kicsivel lemaradva Amazon Prime Video található, amelyik 3,91 millió értékelése összesen 4-es pontszámot eredményezett, így az első négy helyzett között meglehetősen szoros a verseny.
Ami szintén meglepő, hogy az HBO Maxnak csupán az ötödik pozíciót sikerült megszereznie, amelyik így 579 ezer értékelésből 3,2-es indexszámmal rendelkezik. Az Apple TV+ csak Android TV/Google TV alkalmazással rendelkezik, viszont már egy ideje tesztelés altt áll egy külön telefonokra készült változat is. Az Android TV alkalmazás igen szerén 6 véleménnyel és 3-as pontszámmal áll, ami nem igazán alkalmas valós összehasonlításra.
További értékelések:
Filmio 88 értékelés alapján 2,8-as, a Cinego és RTL+ értékelés nélküliek.
Ha az Apple áruházát az AppStore-t vizsgáljuk, akkor a helyzet a következő: Nem nehéz kitalálni, hogy saját ökoszisztémájában vezet az Apple TV – amelyhez integrálódik az Apple TV+ is. A szolgáltatás 3,9 ezer (3.937) értékelésből 4,8-as pontszámot gyűjtött, második pedig holtversenyben a Disney+ 2,4 ezer (2.414) értékeléssel és 4,7-es pontszámmal, illetve az Amazon Prime Video 1,3 ezer (1.360) értékeléssel és 4,7-es pontszámmal. Mögöttük található szorosan a Skyshowtime 3,8 ezer (3.809) felhasználói értékeléssel 4,6-os pontszámmal.
Meglepő az HBO Max és a Netflix Apple áruházi értékelése (aktuális darabszám)
Meglepő viszont, hogy az internetes áruházban az értékelések alapján az HBO Max szerezte meg az ötödik pozíciót, 6, 1 ezer (6.114) értékeléssel és 4,3-as pontszámmal, de most jön az igazi meglepetés:
Az 6 legnagyobb streaming szolgáltató között, az Apple internetes áruházában a Netflix rendelkezik a legrosszabb felhasználói értékeléssel: Ez csupán a hatodik pozíciót jelenti – szemben a Google Play áruházban szerzett első helyével. Itt meglehetősen szerénynek mondható 1,6 ezer (1.608) felhasználói értékelés jött össze, ami 3,9 -es pontszámot jelent, így a streaming szolgáltatás becsúszott a képzeletbeli 4-es osztályzat alá.
További értékelések:
Filmio 30 értékelés és 1,6-os pontszám, RTL+ 18 ezer (18.224) értékelés 4,6-os pontszám, azonban ezek kizárólag a hazai felhasználókra vonatkoznak.
Online TV:
Direct Now 57 értékelés és 2,7-es pontszám, Yettel TV 75 értékelés és 2-es pontszám.
Sport streaming appok:
ESPN Player 89 értékelés és 4,7-es pontszám, Eurosport 192 értékelés és 4,2 pontszám, Net 4 Plus 9 értékelés és 2,6-os pontszám.
Fontos azonban leszögezni, hogy ezek a rangsorok inkább tájékoztatás jellegűek, viszont sokat elárulnak arról, hogy a felhasználók milyen élményeket vagy tapasztalatokat gyűjtenek a használatuk során.