Gyülekeznek a viharfelhők a Disney felett, ami a negatívan befolyásolja a lineáris és non lineáris (streaming) üzletágait, és több népszerű szolgáltatásnak a napjai is meg vannak számlálva.
A cég nehéz helyzetét a tetemesre duzzadó adósságállomány, és rosszul kivitelezett üzletpolitikai döntései okozták, amelynek egyik ága az a streaming, amelyre néhány éve a Disney szinte az egész jövőképét építette. Ennek hozadékaként még tavaly decemberben lemondott a posztjáról Bob Chapek, és helyét átadta a korábbi sikergyárosként emlegetett Bob Igernek, aki szinte azonnal megkezdte a tűzoltást.
Ettől viszont a cég helyzete még nem változott meg azonnal, hiszen a több mint 55 milliárd dolláros adósság, és az egekbe szökő gyártási költségek ellenpólusaként a zászlóshajónak számító Disney+ sem tudott nagyobb nyereséget produkálni, amelyre a reklámokkal támogatott, de Magyarországon még nem elérhető előfizetői csomag sem tudott kedvezőbb hatást gyakorolni.
Erre tetőzhet most a Hollywoodban zajló sztrájhullám is, amely hosszú hónapokra mattolhatja egyes produkciók elkészülését.
A Disney súlyos döntések előtt áll: A tartalmak mellett néhány szolgáltatását is fel kell áldoznia
A cég egyik prioritása a működési veszteség jelentős lefaragása, amely számos tartalmi eltávolítást eredményezett a Disney+ platformon, és magában hordozta több ezer állás megszűnését is. Ezen kívül Iger átszervezte a márkaportfólióját is, amelynek részeit három fő üzleti szegmensre osztotta:
- A Disney Entertainment élén társelnöki pozícióban Dana Walden és Alan Bergman állnak, és egy másik jelentős márka, az ESPN vezetői székébe Jimmy Pitarot ültette.
Bob Iger, aki a napokban hosszabbította meg a szerződését 2026-ig felülvizsgálta a hagyományos tévés megközelítést is, és múlt hét csütörtökön az idahói Sun Valleyben az Allen & Co. éves konferenciáján már arról beszélt, hogy cége ugyan „terjeszkedő” lesz a hagyományos tévéüzletről történő gondolkodásában, viszont nyitva hagyja az ajtót a hálózatok esetleges eladása előtt is, legyen szó az ABC, a Disney Channel, a National Geographic vagy az FX csatornákról.
Az ESPN kábeltelevíziós csatorna azonban más kategóriába tartozik – fejtette ki Iger, aki ezen a téren viszont nyitott lenne a Disney számára egy stratégiai partner megtalálásában, ami akár megvalósulhat egy vegyes vállalat vagy egy tulajdoni részesedés kivonásával is. Régóta beszédtéma a médiacég körül, hogy Az ESPN-megközelítés vérfrissítésre szorul, hiszen a hagyományos kábeles sportcsatorna és sport streaming hibrid megközelítése (amely számos megkötéssel jár a közvetítésekben) nem tűnik versenyképesnek a piacon, és talán szükség lenne az ESPN+-t önálló, direkt előfizetős rendszerben (ahogyan a Disney+ is elérhető) piacra dobni, akár globálisan is.
Iger már arról is beszélt, hogy lenne ötlete arra vonatkozóan, hogy mikor lenne érdemes Az ESPN-t közvetlen fogyasztói üzletágra átállítani, viszont úgy tűnik, hogy ennek az előkészületei már elkezdődtek, ami az ESPN európai platformjának bezárásához vezetnek.
Megszűnik az ESPN Player Magyarországon is
Az ESPN Player webes alkalmazása után 2012 december 6-án indult el a már megújult app Az Egyesült Királyságban, Európa nagy részén (EMEA), a Közel-Keleten és Afrikában, és mostanáig számos kiemelt sportközvetítésnek adott otthont. Többek között Magyarországról is elérhetőek voltak az NHL, MLB vagy esetenként NFL közvetítések, de sokáig itt lehetett követni az NCAA Football és Basketball meccseket is, nem beszélve a kiemelt ESPN Original dokukról és műsorokról, amiknek köszönhetően igen vonzó ajánlattá vált az évek során az európai sportrajongók között.
Az ESPN viszont augusztus 18-ától teljesen megszünteti az ESPN Playert, és a csatorna alternatív platformokat ajánl a különböző közvetítések és bajnokságok követéséhez. Magyarországon számos sportközvetítési jogot a Network4 birtokol, így az egyetemi kosár, foci vagy NHL rajongók számára ez a streaming szolgáltatás lehet majd a jó választás.
Mindenesetre az ESPN Player megszűntetése akár utat is engedhet a már korábban megszellőztetett ESPN+ Disney+ integrációnak, amely Amerikában ugyan nem egy platformon, de egy csomagban megvásárolható jelentős kedvezménnyel a Hulu mellett, amelynek sorsáról is sürgősen dönteni kell a Disney-nek, legkésőbb 2024 januárjáig, már ha nem értékesítik a teljes céget egy harmadik fél számára.
A Disney és Hulu kapcsolatáról itt írtam részletesen.