A Paramount Global, a Comcast és több médiahálózat által gründolt európai streaming platform a SkyShowtime új ajánlatot vezetett be Magyarországon. Ilyen lett a Standard csomag, így lehet rá előfizetni, és ebben az összefoglalóban megismerhetitek, hogy milyen reklámokra számíthatunk.
Mennyi és milyen reklámok vannak az olcsó SkyShowtime-on? A cikk végén egy tesztben ezt is megtudhatod.
Alig egy éve jelent meg, elsőként mégis a SkyShowtime streaming szolgáltatáson találkozhatunk reklámokkal, már ha a hagyományos értelemben vett, és a Netflix mintára létrejött nagy szolgáltatókra gondolunk. Maga a reklám jelenléte több évtizede velünk él a televíziós műsorfogyasztásunk során, azonban az említett Netflix ettől teljesen elrugaszkodott, és olyan online műsortárat kínált az előfizetőknek fix díj ellenében, ahol egyáltalán nem találkoztunk reklámokkal.
Ez a fajta tartalomfogyasztás pedig hosszú évekig meghatározta a streaminget és minket felhasználókat is, és olyannyira beépült a mindennapi szokásinak közé, hogy már nehezen tudjuk elképzelni, amikor bekapcsolunk egy streaming platformot, majd kedvenc filmünket vagy sorozatunkat szeretnénk rajta megtekinteni, és egy reklámblokk szakítja meg ezt az idili állapotot.
Nehéz elfogadni, és nem is muszáj megszokni
Az elsőre drasztikusan hangzó iparági változások viszont a tengerentúlon népszerűek, ahol a teljes médiafogyasztás merőben eltér az európai viszonyoktól. Amiben viszont nagyon hasonlítunk az az árérzékenység, hiszen amennyiben az összes platformra elő szeretnénk fizetni, bizony egyre mélyebben kell a pénztárcánkba nyúlni. Ez a helyzet pedig egyre fokozódni fog, hiszen a megnövekedett gyártási költségeket valamiből finanszírozni kell, ami önmagában még talán nem is lenne annyira vészes, ugyanakkor a streaming felfutásának egy jelentős részét hatalmas adósságból tudták csak fedezni, ami már tarthatatlan állapotokat idéztek elő, és a különböző platformok üzemeltetőinek szükség volt átalakítani a teljes portfóliót.
Ennek egyik hozadéka a reklámokkal támogatott streaming csomagok (AVoD) megjelenése, ami csupán csak egy választás jelent a felhasználók számára, mégis alapjaiban változtathatja meg a streaming fogyasztásunkat. Nem lehet kérdés, hogy ezek az online szolgáltatások egyre népszerűbbek, viszont egyre kevesebben tudnak mindenre feliratkozni. Azonban ha egy korábban teljes áron vett streaming platform havi költségéből ezentúl akár 2 hasonló, de reklámokkal ellátott szolgáltatásra tudunk előfizetni, sokak fejében válik a megoldás vonzóvá. Ezek a reklámok ugyan időnként megszakítják a felhasználói élményt, cserébe viszont megmaradhat az otthoni kényelmes filmezés vagy sorozatozás, és nem kell lemondani a legfrissebb tartalmakról sem.
Többen úgy látják, hogy a televíziósnál már bevált reklámidő oltárán elérhető plusz tartalom kisebb veszteség lehet annál, mintha a szolgáltatások árait a csúcsra járatják, nem beszélve azokról a tömegekről, akik viszont így kimaradhatnak mindenből, akiknek nem jelentene problémát néhány perces reklámszünet megjelenése.
A reklámokkal támogatott streaming csomagok csupán egy opciók azok számára, akiknek a havi platformrezsije nem bírna el teljes áron 1-2 szolgáltatásnál többet, mégis szeretnének még néhányat kipróbálni, és ezzel lehetőséget látnak arra, hogy bekapcsolódjanak a minőségibb szórakozásba.
Akiknek a reklámok már nem férnek be az említett szórakoztatási élménybe, azoknak természetesen megmaradnak a teljes áras csomagok, amikhez olyan kiegészítések is tartoznak, amiket eddig részben mindenki nyomott áron megkapott. Ilyen például a 4K tartalmak elérhetősége, amit a Netflix eddig is csak a Prémium csomagjában értékesített, viszont a leköszönő HBO Max ezt a lapból középáron is tudta, nem beszélve a Disney+-ról vagy a szuperolcsó Amazon Prime Videóról. Azonban a Netflix globális diadala, és a nagy médiakonglomerátumok teljes eladósodása pontosan az olyan felelőtlen üzleti döntésekből eredt, amikor a legmagasabb felbontással rendelkező tartalmakat szinte grátiszként adták az előfizetőknek, és a megtérülési oldal helyett a streaming óriás üldözését nevezték meg elsődleges feladatnak.
Érdemes elolvasni:
Mit kell tudni a SkyShowtime Standard csomagjáról?
A streamer még februárban jelentette be, hogy április 23-án indul Magyarország első reklámokkal támogatott streaming előfizetési csomagja (SAVOD):
- A Standard változatában óránként körülbelül 4 perc reklám lett (ez nálam 4×30 másodperc lett). A műsortárban történő böngészés közben nem lesznek reklámok, a kiválasztott sorozat vagy film megtekintése közben viszont pre-roll és mid-roll reklámok keveréke várható.
- A Standard előfizetés reklámokkal április 23-tól 1999 Ft/hó-ba fog kerülni, és harmadik felektől származó hirdetéseket tartalmaz. A meglévő előfizetések automatikusan Standard Plusz-ra váltanak, és a következő számlázási tétel már az emelkedett árat fogja mutatni.
- Ez az előfizetési csomag csak egyetlen lejátszást engedélyez azonos időben. (nincs megosztás) A jelenlegi, áprilistól Standard Plusz csomag viszont 2 egyidejű streamelést tesz lehetővé.
- A reklámos opcióval nem lehet tartalmakat offline letölteni.
- A reklámok nélküli opción is lehetnek „reklámok”, ám ezek csak az Apple Tv-hez hasonló saját promóciós előzetesekre korlátozódik.
- A Standard Plus csomagban a letölthető tartalmak 30 filmre vagy 30 sorozatepizódra korlátozódnak (korábban ilyen megkötés nem volt)
- Ez az előfizetési csomag csak egyetlen lejátszást engedélyez azonos időben. (nincs megosztás) A jelenlegi, áprilistól Standard Plusz csomag 2 egyidejű streamelést tesz lehetővé.
- Marad az 50%-os kedvezmény, akik indulásnál éltek az akcióval, azoknak a Standard Plus csomag április 23-tól 1399 Ft lesz.
Itt tudod megnézni a jelenlegi SkyShowtime előfizetési ajánlatokat
Teszt:
A megjelenés napján teszteltem az új, reklámokkal támogatott olcsó SkyShowtime előfizetéses csomagot. A kezelőfelület, a menük de még a műsorok elrendezése is pontosan megegyezik a Standard Plusz (korábbi alap) platformmal, így ebben semmi változást nem fogunk tapasztalni.
Az első műsor – ami éppen az újdonságnak számító Apples Never Fall első része volt Sam Neil és Alison Brie főszereplésével. Rögötön egy reklám fogadott ami 30 másodpercig tartott, és egy saját SkyShowtime Original cím rövid előzetesét vetítette le. Ne is számítsunk eleinte sokkal többre, mert a tesztelés során csak saját műsorok promózása ment, harmadik féltől származó reklámmal ez idő alatt nem találkoztam. A reklámok 30 perc elteltével bukkanhatnak fel, amit ellenőrizni is tudunk az éppen futó tartalomhoz tartozó idővonalon, amit egy piros pont jelez. Jellemzően nem szakítja félbe indokolatlanul a műsort, nem tűnik tolakodónak és eddig mindig jól illeszkedett a snittekhez is.
Ízlés és pénztárca kérdése, hogy ki hogyan fogadja ezeket a reklámokat, de azért érdemes leszögezni, hogy itt nem a hagyományost (lineáris) televízió, kereskedelmi csatornákon látható gyakorlatról van szó, legalábbis egyelőre ennek a közelésől sem beszélhetünk.
Korábban kipróbáltam a Paramount+ és a Peacock hasonló csomagját, és ott is vállalható terjedelemben bukkantak fel reklámok, amik csak akkor voltak zavaróak, amikor valamit gyorsan meg akartam mutatni a feleségemnek, de várnom kellett 30 másodpercet. Cserébe viszont 5 dollárt fizettem, és ez a kulcskérdés. Gyakorlatilag arról van szó, hogy a streaming szolgáltatások áremelkedésit meg tudjuk úszni, cserébe a fentebb említett kompromisszumokkal kel megbarátkozni.
Valakinek ez túl nagy ár érte, mások pedig lazán elviselik, ezért érdemes tényleg okosan kiválogatni az pletfomrezsi streamingoldali tételeit.
Ha mindent látni szeretnénk olcsón, akkor bizony szükség van a reklámokra, és ezt nem csak velünk magyarokkal „etetik meg”, mivel a globális streaming piac is jelentősen támaszkodik a bevezetésére, akár a Netflix, a Disney vagy éppen a hazánkat egyelőre kikerülő, de Romániában például 4,99 EURO-ért beszerezhető szolgáltatásokról beszélünk.
Kiegészítés (UPDATE)
Akik most kezdik el nézni a reklámokkal támogatott Standard SkyShowtime csomagot, azok az első órákban szinte ugyan azt kapják, mint a reklámok nélküli Plusz opcióval. Idővel viszont felbukkanhatnak az említett pre-roll és mid-roll reklámok, amiket a YouTube Prémium nélküli nézése közben láthatunk, azonban egy fontos különbség, hogy ezek nem szakítják meg a tartalmat. Az első néhány órában 4x kb 30, majd 10-20 másodperces reklámblokkokkal találkoztam, átlagban egy sorozat epizód esetébe 1, film esetében 2 is lehet. A Super Mario Bros: A film alatt például egyetlen reklám sem jelent meg.